DESCARCĂ APLICAȚIA:

ForestMania e despre și pentru iubitorii de pădure și lemn

ÎNTREBĂRI FRECVENTE

ÎNTREBĂRILE VOASTRE

12.8 C
București
7.2 C
Sibiu
6.4 C
Suceava
6.9 C
Covasna
5.7 C
Piatra Neamț
7.4 C
Braşov
5.9 C
Bistrița
9.5 C
Râmnicu Vâlcea
duminică, octombrie 13, 2024

A apărut Ordonanța plafonării: În Sud, metrul cub de salcâm costă 850 de lei

Recomandate

Chiar astăzi, la o zi după adoptarea de către Guvern a Ordonanței privind plafonarea lemnului de foc, o familie din județul Călărași a cumpărat lemn de foc, salcâm, cu 850 de lei metrul cub. Lemnul a fost cumpărat la licitație, pe picior, cu 466 de lei. La acesta cost s-au adăugat transportul la depozit, tăierea, spargerea și transportul la casa familiei.

Azi-dimineață la ora 7, lemnele erau descărcate în fața porții, iar familia era mulțumită, chiar și la acest preț, că are lemne pentru cele trei sobe, dat fiind că în zonă nu sunt gaze naturale.

„Cei care ne conduc sunt rupți de realitate și trăiesc în lumea lor. Au făcut o tâmpenie cu această plafonare care nu ajută pe nimeni și dau peste cap piața. Ei nu știu că noi cumpărăm cu preț mai mare decât au plafonat ei. Cum vând eu cu 400 ceva ce costă mai mult? Cine plătește diferența? Ca să nu mai spun că pe tot traseul sunt costuri la care ei nu se gândesc. Nu spun doar de combustibil, ci și de mâna de lucru. Un operator de forwarder are 10.000 de lei salariu. Un fasonator mecanic – drujbist – nu găsești fără 5.000 de lei salariu!”, explică, pentru forestmania.ro, un antreprenor local.

Ministerul Mediului: Nu a fost decizia la noi

Decizia plafonării a fost una „politică”, ni se explică. Mai mult, suntem îndrumați să vedem problema din mai multe perspective. „Trebuie să știți că pe un APV nu apare lemn de foc, ci lemn de lucru și lemn de foc. Adică dintr-un buștean, 80 la sută e lemn de lucru, restul e lemn de foc. Ei valorifică acel lemn de lucru. Plus că dacă acum acest lemn are un cost poate mai mic, să nu uităm de perioadele în care acesta a fost ridicat și firmele au făcut profit. E o perioadă mai grea acum… Oricum, decizia nu a fost la Ministerul Mediului”, spune unul dintre directorii instituției.

La aceste argumente, un alt antreprenor din zona de Sud spune că nu se potrivesc cu realitatea. „Noi în Sud nu avem bușteni care să fie valorificați ca lemn de lucru, pentru că avem mult salcâm cu diametru foarte mic. Dintr-un parchet de o mie de metri cubi, dacă găsesc 40 de metri cubi din care să poți scoate ceva, e bine. În general cam tot ce exploatăm aici e lemn de foc”.

Propunerile ASFOR, ignorate

Asociația Forestierilor din România – ASFOR a transmis mai multe puncte de vedere și sugestii în cele zece zile în care Ordonanța a stat în consultare publică.

Redăm un fragment din documentul trimis atât Ministerului Mediului, cât și premierului Nicolae Ciucă.

„Dacă totuși ne aplecăm asupra aprovizinării gospodăriilor cu lemn de foc atunci pot fi identificate următoarele probleme: (1) categorii sociale defavorizate care au nevoie de finanțare și (2) zona de sud a României, unde prețul este influențat de costul transportului. Sudul României este deficitar în păduri, în depozite, inclusiv ale RNP-Romsilva, fapt ce presupune ca gospodăriile de aici să fie aprovizionate cu lemn de operatori economici, care la rândul lor înglobează în costul metrului cub de lemn costul de producție și cel al transportului. Dacă vorbim de o piață a brichetelor și a peleților, aceasta în România este incipientă, în lipsa unui stimul din partea statului, costul ridicat al centralelor a făcut ca investițiile în echipamente moderne cu randament ridicat să fie foarte mic, puține gospodării au achiziționat astfel de echipamente de ardere.

O intervenție asupra producătorilor de peleți/brichete îi va determina să oprească producția (care oricum este influențată negativ de costul investiției, al electricității și al carburanților) și va descuraja noi investiții în astfel de echipamente și implicit o întârziere a tranzitului de la soba pe lemne la instalațiile cu randament ridicat de ardere. Trebuie avut în vedere că în costul final al unui mc cub de lemn sau de produs (brichete/peleți) intră costul electricității, al carburanților și al forței de muncă, toate aceste costuri au crescut exponențial făță de anul trecut și din păcate până la finalizarea conflictului din Ucraina nu putem vorbi de o predictibilitate.

În acest context o plafonare otova la niște valori arbitrare fără nici un fundament va avea un efect invers și se va transpune într-o scumpire a lemnului și o înflorire a pieței negre a lemnului.

În ceea ce privește exportul de lemn de foc, acesta este interzis încă din anul 2020. Cât privește produsele brichete/peleți, operatorii economici din România au relații comerciale cu țări europene, în special Germania, Austria și Italia. O interzicere a relațiilor comerciale cu partenerii din UE nu va crea sau satisface o piață în România, pentru că aceasta nu există, este un timp mult prea scurt pentru ca gospodăriile să treacă de la soba clasică la instalații de încălzire modere pe peleți, chiar brichete.

Totuși, dacă se dorește promovarea unor măsuri în ceea ce privește lemnul de foc și produsele derivate din lemn pentru foc, se poate face printr-o plafonare a adaosului comercial, practicat atât la producător (15% poate fi o referință) cât și pe lanț, la comerciant (5%), coroborat cu alocarea unor vouchere pentru a sprijini populația și a încuraja fiscalizarea segmentului de comerț cu lemn de foc. Inițiativa propusă de Ministerul mediului cu acordarea de vouchere de 150 lei/mc este una bună”, se arată în documentul trimis de ASFOR.

Un alt document transmis de ASFOR Guvernului conține chiar și o variantă de OUG. Ei mai spun ceva logic: e interzis să vinzi în pierdere!

„Totodată, măsura plafonării ridică un mare semn de întrebare: Cum se va înregistra fiscal pierderea de venit înregistrată de operatorul economic între prețul real de producție și prețul plafonat? Va fi considerată pierdere fiscală și se va plăti impozit, evaziune, valorificarea sub preț de producție nu este permisă de legislație (Conform art. 17 din OG nr. 99/2000, este interzisă vânzarea de produse în pierdere. Nerespectarea acestor prevederi se sancționează cu amendă contravențională de la 2.000 lei la 10.000 lei”.

Iată documentul cu propunerea ASFOR de OUG. Trebuie ținut cont că din ASFOR fac parte firme de exploatare forestieră și de prelucrare primară a lemnului, fiind o asociație patronală cu mii de membri, deci nu sunt niște persoane care stau în birou și vorbesc din cărți.

„Sunați-l pe domnul Ciucă!”

Revenind la familia din Călărași, a avut loc o discuție cu furnizorul de lemn de foc, în care acestuia i s-a spus că Guvernul a decis vânzarea lemnului de foc cu 400 de lei. „Dacă nu vreți, nu cumpărați”, a fost răspunsul. În condițiile în care mai toată lumea are nevoie de lemn, cel puțin în Sud, unde nu sunt gaze, nu ai alte soluții.

„Puteți gândi că vă costă 400 de lei lemnul și restul, până la 850, transportul, tăiatul, spartul și adusul la poartă, dacă vreți. Sau puteți să îl sunați pe domnul Ciucă și să vă plângeți la el. Cei din Guvern se vede treaba că sunt niște funcționari care nu au nicio legătură cu viața reală. Cel care a decis plafonarea la 400 de lei ar trebui să-i pună cineva o mătură în mână și să-l trimită la muncă!”

Reamintim că Guvernul a adoptat ieri Ordonanța de plafonare a prețului lemnului, documentul apărând aseară în Monitorul Oficial.

Textul OUG, AICI.

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai noi