Asociația Forestierilor din România – ASFOR transmite, printr-un comunicat, detalii despre noul Regulament EUDR.
Redăm comunicatul:
„Conform noului EUDR care va înlocui actualul sistem DDS, proveniența legală a lemnului va fi demonstrată printr-o declarație, care va fi încărcată într-un sistem informatic dezvoltat de Comisia UE. Utilizarea sistemului informatic este obligatorie începând cu anul 2025. Începând cu luna noiembrie 2023, Comisia UE intenționează să lanseze în testare sistemul informatic și solicită propuneri de companii care să facă parte din testarea pilot a sistemului informațional.
Deși modalitățile de testare nu au fost încă comunicate, și nici criteriile de selecție a companiilor care vor fi incluse în primul pilot de testare, noi ne facem datoria de a vă informa și a vă solicita să vă înscrieți în vederea comunicării intenției de testare.
Așteptăm să ne comunicați interesul dumneavoastră pentru testarea platformei informatice EUDR, prin completarea formularului din link (https://forms.gle/HPeewZEWoukc8Vdt8).
Notă de prezentare a EUDR.
La 9 iunie 2023, Regulamentul (UE) 2023/1115 privind punerea la dispoziție pe piața Uniunii și exportul din Uniune a anumitor produse de bază și produse asociate cu defrișările și degradarea pădurilor și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 a fost publicat în Jurnalul Oficial al UE. și a intrat în vigoare la 29 iunie 2023.
Înainte de a introduce produse relevante pe piața UE sau de a le exporta, operatorii și comercianții care nu sunt IMM-uri trebuie să depună o declarație de due diligence autorității lor competente, printr-un sistem informațional dedicat, care urmează să fie stabilit de Comisia Europeană.
Este important că astfel de produse nu pot fi introduse pe piața UE dacă exercițiul de due diligence dezvăluie riscuri neneglijabile că produsele nu sunt conforme.
Pentru a se asigura că articolele care intră pe piața UE nu provin din terenuri care au fost defrișate sau care au fost supuse „degradării pădurilor”, începând cu 31 decembrie 2020, operatorii și comercianții care nu sunt IMM-uri vor trebui să:
1. Colecteze informații detaliate care să demonstreze că produsele respectă EUDR (cerință suficientă pentru țările cu risc scăzut) – conform cerințelor din art. 9;
2. Efectueze o evaluare a riscurilor în legătură cu fiecare produs, pentru a constata riscul de nerespectare a EUDR (conform cerințelor de la art. 10); și
3. Să reducă riscurile, prin efectuarea de sondaje/audituri independente, strângerea de documente suplimentare sau colaborarea cu furnizorii (în special IMM-urile) prin consolidarea capacităților și investiții (conform cerințelor de la art. 11).
EUDR solicită, de asemenea, operatorilor să stabilească și să mențină un „sistem de due diligence” de proceduri și măsuri pentru a asigura conformitatea produselor relevante.
Perioada de implementare: Operatorii și comercianții au la dispoziție 18 luni începând cu 29 iunie 2023 pentru a implementa pe deplin noile reguli. Această perioadă de tranziție permite întreprinderilor să se adapteze treptat la schimbările cerute prin noul regulament.
Microîntreprinderile și întreprinderile mici: recunoscând capacitățile diferite ale diferitelor întreprinderi, microîntreprinderile și întreprinderile mici se vor bucura de o perioadă mai lungă de adaptare și de prevederi specifice adaptate nevoilor lor.
ASFOR va pune la dispoziția membrilor săi în timp util toate informațiile necesare pentru respectarea noilor reglementări EUDR.
Cerințele EUDR diferă de cele ale EUTR
Regulamentul European privind legalitatea lemnulului (EUTR) este în vigoare de aproape un deceniu. UE îl înlocuiește cu un nou regulament care vizează atât lemnul, cât și alte produse de bază precum, soia, cacao, ulei de palmier și carne de vită, aflate în strânsă legătură cu activitățile de despădurire la nivel global.
Potrivit Comisiei Europene, cerințele EUDR diferă de cele ale EUTR în mai multe privințe. Astfel, în timp ce EUTR se concentrează doar pe legalitatea lemnului, noul regulament extinde atât domeniul de aplicare al produselor, cât și cerințele impuse operatorilor.
Pentru mulți operatori, cea mai dificilă sarcină ar putea fi cerința de a furniza date de geolocalizare pentru originea materialelor. Cerințele propuse ar trebui să le permită operatorilor și autorităților să urmăreasca produsele până la locul exact de origine.
Operatorii vor împărți responsabilitățile de due diligence cu marii comercianți de mărfuri, aflați mai jos în lanțul de aprovizionare, pentru că, așa cum m spus, vor trebui să producă date de geolocalizare care să permita urmărirea mărfurilor până la origine.
Operatorii vor trebui să extindă sfera de aplicare a măsurilor de due dilligence pentru a include legislația din țara de producție, gestionarea durabilă a pădurilor, drepturile terților, drepturile omului și ale muncii, precum și reglementările fiscale, anticorupție, comerciale și vamale relevante.
Această trasabilitate strictă este menită să asigure că pe piața UE intră numai produse fără defrișare și că autoritățile de aplicare a legii din statele membre au mijloacele necesare pentru a controla acest lucru.
Prin promovarea consumului de produse „fără defrișări” și prin reducerea impactului asupra defrișării globale și a degradării pădurilor, se așteaptă ca noile reguli să reducă emisiile de gaze cu efect de seră și pierderea biodiversității.
Sursa: asfor.ro, ec.europa.eu