Ionuț Sorin Banciu: „Strategia pentru Păduri este cea mai bună versiune posibilă în contextul actual”

1
1656

Strategia pentru Păduri a fost lansată în consultare publică și Ministerul Mediului adună, în această perioadă, sugestii de la cei interesați, în caz că mai sunt teme sensibile. Schița Strategiei a fost realizată de universitari de la Suceava și Brașov, cu concursul direct al celor implicați în domeniu (șefi de ocoale, antreprenori, producători etc). Secretarul de stat din Ministerul Mediului responsabil cu Strategia este Ionuț Sorin Banciu, care face eforturi susținute de a o promova și de a obține cât mai multe opinii, astfel încât să nu poată nimeni spune că e un document impus sau insuficient discutat. Ne-a răspuns la câteva întrebări.

Forestmania.ro: Strategia pentru Păduri este în acest moment în consultare publică. Era nevoie de acest proces, având în vedere că a mai avut loc o consultare înainte de formarea Grupului de lucru? Și având în vedere și faptul că Grupul a cuprins specialiști din toate sferele…?

Ionuț Sorin Banciu: Da, este nevoie de un proces suplimentar de consultare publică. Orice Strategie sau Plan național trebuie să treacă prin etapa evaluării strategice de mediu până la aprobarea finală prin Hotărâre de Guvern. Nu numai specialiștii trebuie să fie implicați, ci și publicul interest de păduri, iar în România cetățenii sunt foarte interesați de acest domeniu.

Orice act normativ, implicit HG-ul de aprobare a Strategiei Naționale pentru păduri, trebuie să parcurgă etapa obligatorie de transparență.

Forestmania.ro: La finalul perioadei de consultare, vom avea o decizie politică. Va respecta ea spiritul Strategiei, așa cum a fost imprimat de grupul de lucru, sau vor exista schimbări? E nevoie de lemn pentru industrie, pentru populație, deci presiunea comunităților poate cântări ceva mai greu în acest moment…

Ionuț Sorin Banciu:  Da, decizia politică va fi de fapt asumarea de către Guvern prin aprobarea HG-ului. Nu cred că vor fi schimbări semnificative. Am prezentat tot acest proces oricui a fost interesat de el, de la publicul larg, până la membri ai Parlamentului României și vom continua să o facem. Este nevoie de consens politic pentru marile direcții de dezvoltare a sectorului forestier, pentru că Strategia va fi urmată de un nou Cod Silvic și de multe alte modificări sau actualizări de legislație silvică. Presiunea comunităților din perspectiva aprovizionării cu lemn de foc este într-adevăr mare și estimăm că va crește, însă cred că avem toate ingredientele unui viitor plan coerent de aprovizionare cu lemn de foc a populației, inclusiv acest viitor sprijin financiar. Cred că pădurile României pot oferi sustenabil lemnul de care populația și industria au nevoie.

Forestmania.ro: Respectă Strategia, în actuala ei formă, echilibrul dintre cele trei roluri ale pădurii (de mediu, social și economic)? Sau balanța e înclinată spre unul dintre ele?

Ionuț Sorin Banciu: Consider că acest draft final al Strategiei este unul echilibrat și suficient de ambițios dacă vorbim de o reformă a sectorului. Nu cred că avem o balanță înclinată într-o direcție sau alta. La nivel de direcții strategice este un compromis echilibrat între cele 3 dimensiuni – mediu, social și economic. Este cea mai bună versiune posibilă în contextul actual. Cred că s-a făcut o treabă foarte bună și putem considera SNP 2030 un Plan național de implementare a Strategiilor Europene din domeniul pădurilor, protejării biodiversității și climei.

Forestmania.ro: Strategia vine cu responsabilități pentru proprietarii de păduri. Ce ne puteți spune despre asta și cum au primit ei noile prevederi?

Ionuț Sorin Banciu: Vorbim despre o responsabilizare, dar și de o flexibilizare a managementului micii proprietăți forestiere. Sistemul aplicat până în prezent a fost conceput pentru proprietăți forestiere foarte mari, și pentru marea proprietate publică de stat. Nu putem cere de la un proprietar de pădure care deține 5 hectare aceleași obligații față de societate ca de la Regia Națională a Pădurilor. Văd această nouă abordare ca pe un „gentlemen’s agreement” între societate (care își dorește din ce în ce mai mult de la păduri și în general mai multă protecție) și micul proprietar privat de pădure, care de cele mai multe ori are niște nevoi foarte concrete (lemn de foc, construcții rurale etc.). Dacă ne dorim ca micul proprietar să ofere „servicii” de recreere, de protejare a biodiversității, sau de atenuare a schimbărilor climatice, atunci acesta trebuie susținut financiar să le poată oferi. Este, dacă vreți, o mai bună implementare a principiului constituțional care vorbește despre garantarea dreptului de proprietate. Așadar, cred că micii proprietar de păduri vor avea un cadru legal mai flexibil care să le permită un management profesionist și sustenabil al pădurilor lor, cu sprijinul societății care are pretenții legitime din ce în ce mai mari de la orice deținător de pădure.

Forestmania.ro: O altă temă interesantă din Strategie este schimbarea modului de amenajare a pădurilor, o premieră pentru țara noastră. Prin urmare se va modifica și Codul Silvic… Suntem pregătiți pentru toate acestea?

Ionuț Sorin Banciu:  Modul de amenajare a pădurilor se va face diferențiat, în funcție de mărimea proprietății forestiere. Consider acest lucru ca pe un fel de revenire la normalitate. Toate sistemele de certificare a managementului forestier (FSC, PEFC) vorbesc despre un principiu legat de scara și intensitatea managementului forestier și corelarea acestora cu un eventual nivel de risc de degradare a pădurilor dacă există prea multă permisivitate. Eu cred că dimpotrivă, faptul că am aplicat aceleași reguli de la mica proprietate de 1 ha până la proprietatea publică a statului de peste 3 milioane de hectare, a generat multe din problemele din sistemul silvic, inclusiv pe cele de tăieri ilegale sau abuzive.

Forestmania.ro: În cât timp vor fi aplicate noile direcții prevăzute în Strategie?

Ionuț Sorin Banciu:  Strategia prevede un calendar foarte clar pentru fiecare direcție strategică cu obiective de rezultat, responsabili și termene. Primul pas consistent va fi modificarea Codului Silvic, care trebuie să se facă până la finalul trimestrului II al anului viitor.

Forestmania.ro: Toată lumea și toată Europa schimbă normativele în construcții și adaugă lemnul ca materie primă, inclusiv în construcțiile publice. România nu face absolut niciun pas în această direcție. De ce?

Ionuț Sorin Banciu:  Cunoaștem preocupările de la nivel european legate de utilizarea mai consistentă a lemnului ca și material de construcții. Susținem aceste demersuri, iar România ca membră a UE va prelua toate aceste standarde. Cele mai multe discuții sunt legate de diminuarea riscului la incendii și la actualizarea standardelor pentru clădirile înalte. Din păcate, acesta este un domeniu pe care MMAP nu îl gestionează direct, însă suntem în contact cu reprezentanții industriilor de profil și susținem aceste demersuri de înlocuire a materialelor de construcții (și nu numai) mai intensiv din perspectiva consumurilor de energie și a emisiilor de gaze cu efect de seră cu lemn, un material regenerabil, și prietenos cu mediul.

Strategia poate fi consultată AICI.

Sugestiile și propunerile dvs. Referitoare la Strategie pot fi trimise până în 15 septembrie la adresa de email mihai.enescu@mmediu.ro.

1 COMENTARIU

  1. Cum raspunde strategia la schimbarile climatice? Cuprinse si măsuri de prevenție privind riscul la incendiile de padure avand in vedere aceste schimbări?…Riscul la incendii de pădure este identificat in Planul national de management al riscurilor. Care sunt aceste masuri? Ce înțelegeți prin paduri stabile din punct de vedere climatic? E necesar o astfel de detaliere in strategie…. aspecte concrete nu doar teorie!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.