DESCARCĂ APLICAȚIA:

ForestMania e despre și pentru iubitorii de pădure și lemn

DESCARCĂ APLICAȚIA:

25.6 C
București
22.9 C
Sibiu
23.7 C
Suceava
23.7 C
Covasna
22.2 C
Piatra Neamț
22.9 C
Braşov
21.9 C
Bistrița
14 C
Râmnicu Vâlcea
sâmbătă, mai 25, 2024

Legea privind guvernanța corporativă, în Monitorul Oficial

Recomandate

Legea nr.187 din 28 iunie 2023, pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativă a întreprinderilor publice, a fost promulgată și a fost  publicată în  Monitorul  Oficial.

Legea introduce standarde de guvernanță  corporativă conform principiilor OECD și  se  va  aplica  regiilor  publice și  societăților  comerciale, inclusiv  Regiei  Naționale  a Pădurilor –  Romsilva.

Între prevederi:

  • înregistrarea regiilor ca societăți  pe  acțiuni.
  • adoptarea de indicatori de performanță, monitorizați  de  o  autoritate de monitorizare a participațiilor  statului.

Între principii:

a) separarea funcţiei de reglementare de funcţia de proprietate, a direcţiei strategice, dată de autoritatea publică tutelară, de conducerea executivă a întreprinderii publice.

e) asigurarea operării întreprinderilor publice în condiţii de egalitate a şanselor prin raportare la ceilalţi operatori economici.

g) impunerea de cerinţe de rentabilitate similare cu cele ale societăţilor cu capital privat;

h) stabilirea unor indicatori de performanţă care să urmărească interesul public în cazul întreprinderilor publice care au ca obiect de activitate obligaţii de serviciu public.

Art. 23

(1) Întreprinderile publice îndeplinesc activităţi economice şi/sau obligaţii de serviciu public.

(2) În toate cazurile în care întreprinderile publice îndeplinesc obligaţii de serviciu public, acestea trebuie aduse la cunoştinţa publicului într-un mod care să le diferenţieze de activităţile economice ale întreprinderii. Statul sau unităţile administrativ-teritoriale finanţează costurile suportate de întreprinderile publice legate de îndeplinirea acestor obligaţii, prin bugetul de stat sau alte fonduri publice şi întreprinderile publice vor comunica în mod public aceste costuri.

Art. IV.

  • În termen de 3 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, întreprinderile publice existente, prevăzute la art. 2 pct. 2 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările şi completările ulterioare, astfel cum a fost modificată şi completată prin prezenta lege, cu excepţia celor prevăzute la art. 1 alin. (6) care desfăşoară în principal activităţi economice, se pot reorganiza de către autorităţile publice tutelare competente prin divizarea activităţilor de serviciu public de cele comerciale. Activităţile comerciale divizate vor fi organizate în societăţi pe acţiuni sau în societăţi cu răspundere limitată, potrivit prevederilor prezentei legi.

Romsilva: Nu suntem entitate cu obligații de serviciu public

Am solicitat un punct de vedere de la Romsilva pe acest subiect. L-am contactat pe coordonatorul Strategiei de dezvoltare a regiei, Costel Petcu, care ne-a spus următoarele:

„Romsilva se va supune regulilor de guvernanță corporativă, așa cum sunt acestea modificate. Romsilva a fost și până acum sub incidența OUG 109. Modificarea legislației în conformitate cu recomandările OECD și angajamentul din PNRR nu face decât să aducă mai multă exigență și mai multă diligență în aplicarea regulilor de guvernanță corporativă. Aspect valabil pentru toate întreprinderile publice centrale și locale.

În privința art. IV nu este clar dacă Romsilva se încadrează în prevederile acestui articol. Este necesară o analiză juridică, care să releve calitatea Romsilva de furnizor de servicii publice. La o primă vedere, prin raportare la prevederile Codului administrativ (Partea a VII-a, art. 580 – 596), Romsilva nu se încadrează în categoria entităților cu obligații de serviciu publice.

E important de subliniat că administrarea unui bun public nu e același lucru cu furnizarea unui serviciu public. Cel puțin acest lucru înțeleg eu citind prevederile legale care vizează reglementarea serviciilor publice din Codul administrativ”, explică Petcu.

L-am întrebat ce se va întâmpla totuși cu activitățile economice pe care le desfășoară în prezent RNP, din moment ce în lege scrie că „Activităţile comerciale divizate vor fi organizate în societăţi pe acţiuni sau în societăţi cu răspundere limitată” și ne-a spus că „probabil vor funcționa în structura Romsilva în continuare. Așa cum am spus, această prevedere nu s-ar aplica Romsilva, nefiind entitate cu obligații de serviciu public în accepțiunea legii. E un punct de vedere. Al meu. Poate juriștii să aibă și alte interpretări”.

„Ne raportăm la prevederile legii și la ce impune aceasta. Dacă se aplică, legislația aduce schimbări substanțiale în privința recrutării membrilor Consiliului de Administrație, a executivului, a modului de elaborare a planului de management și administrare, a indicatorilor cheie stabiliți pentru organizație.

Aceste chestiuni ar putea aduce totuși modificări de substanță în viața regiei.

Separarea activităților nu ar fi impusă prin lege, dar acest lucru nu exclude măsuri de reorganizare a acestora, așa cum sunt prevăzute în SDR30. Obiectivele segregării unor activități ar ține strict de organizarea internă și nu de impuneri ale legislației de guvernanță corporativă”, a mai subliniat Petcu.

La rândul său, secretarul de stat Ionuț Sorin Banciu ne-a declarat că serviciile publice nu sunt definite clar. „Pe de altă parte, avem și prevederi constituționale potrivit cărora administratorul pădurilor publice trebuie să fie regie publică, iar bunurile sunt alienabile. Ce este relevant, însă: e nevoie de transparență, de indicatori de performanță. Că se vor separa sau nu activitățile economice… nu e nicio decizie pe tema aceasta”.

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai noi