Portţigaretul din lemn de cireș al pilotului-erou Tudor Greceanu, în colecția Muzeului Național de Istorie

0
557

Numele lui Tudor Greceanu este simbol cu eroismul, cu patriotismul și curajul. Căpitan de aviație de elită în timpul celui de-al doilea Război Mondial, Tudor Greceanu a doborât 42 de avioane inamice și a fost decorat de statul român.

Tudor Greceanu era descendent al unor vechi familii de boieri moldoveni, strănepot al lui Ion Ghica. A absolvit Școala militară de ofițeri de aviație în 1939 și a fost înaintat la gradul de sublocotenent aviator pe 1 iulie 1939. Era posesor a șase brevete de pilot, inclusiv brevetele și insignele de pilot german, italian și american. A avut la activ 6.000 de ore de zbor pe timp de război, realizate în 1.000 de misiuni de luptă, atât în Est, cât și în Vest.

În timpul celui de-al doilea Război Mondial, locotenentul Tudor Greceanu a avut 42 de victorii, doborând 42 de avioane inamice, pentru care a fost răsplătit, devenind Cavaler al Ordinului „Mihai Viteazul” clasa III.  A fost decorat apoi cu Ordinul „Virtutea Aeronautică” de Război cu spade, clasa Crucea de Aur cu 1 baretă (4 noiembrie 1941) „pentru eroismul dovedit în lupta aeriană dela Vigoda, când a doborît un avion inamic, iar la Odis al doilea avion sovietic doborât” și clasa Cavaler cu prima baretă (6 octombrie 1944). A fost înălțat la gradul de locotenent aviator pe data de 24 ianuarie 1942.

Nu mi-am pierdut niciodată vreun coechipier, n-am pierdut niciodată vreun avion de sub protecție și n-am rupt niciodată nici măcar vreun cauciuc. Avionul nu l-am lăsat niciodată, atunci când l-am solicitat, mi-a răspus ca un prieten. Eram îndrăgostit de el și mi se rupea inima ori de câte ori am fost nevoit să sar cu parașuta și să abandonez unul”, spunea aviatorul.

Dar toate acestea nu au contat pentru noua clasă politică a țării: după război, Tudor Greceanu a fost arestat de regimul comunist și ținut în închisori cu regim sever –  Aiud, printre altele – timp de mai mulți ani. A scăpat de plutonul de execuție după o evadare spectaculoasă din penitenciar, alături de alți doi… Dar, de pe urma torturilor din închisoare, picioarele îi erau afectate. Prin urmare, i-au fost amputate ambele.

Când a ieșit din închisoare, în 1964, și-a păstrat gradul de căpitan, cu toate ca legea prevedea că detenția politică atrage inevitabil după sine pierderea gradului militar și obținerea livretului militar de soldat simplu.

Printre altele, fostul aviator român spunea:

Sunt lucruri pentru care oamenii nu sunt făcuți. Dumnezeu n-a făcut oamenii pentru orice. E așa de simplu să mori. De ce să te compromiți ca să trăiești? (…) Eu am pierdut partida. Pentru că partida n-o dictez eu… M-am bătut pentru țara asta și la 2000 de kilometri într-un sens și în celălalt, și pe frontul de răsărit și pe cel de apus. Și am crezut în virtuțile neamului. Și uitați-vă ce-am cules.” (Sursa: dosaresecrete.ro)

Familia Greceanu a donat Muzeului Național de Istorie a României o parte a obiectelor sale. Printre ele, un portțigaret din lemn de cireș și o insignă,pe care le prezentăm, onorați, astăzi.

Sunt lucruri de preț ale unui român cu totul special și a cărui memorie trebuie păstrată vie… „Fără oameni ca el, fără eroismul şi martirajul lor s-ar fi stins poate de mult flacăra de veghe care certifică azi că mai existăm ca neam. Inteligent, modest, lucid, este, alături de Nicolae Steinhardt şi de Ion Ioanid, unul dintre marile caractere ale închisorilor. Moare în decembrie 1994”, arată Institutul Cultural Român, la prezentatea episodului din „Memorialul durerii” dedicat lui Tudor Greceanu. (Sursa: icr.ro)

Descrieri tehnice

Specialiștii Muzeului Național de Istorie a României ne-au furnizat date atât despre portțigaret, cât și despre insignă.

Insigna de pilot american ce i-a aparținut lui Tudor Greceanu i-a fost oferită acestuia de un pilot american imediat după 23 august 1944, când s-a desfășurat operațiunea de eliberare a piloților americani prizonieri în România și trimiterea lor rapidă cu bombardierele americane în Italia, la Foggia, operațiune la care Tudor Greceanu a luat parte.

Portțigaret lemn cireș

Tehnica: tăiat, cioplit, găurit, şlefuit.

Dimensiuni: Lungime 69 mm; Diametru 17 mm.

Insignă de pilot american

Atelier: Statele Unite ale Americii

Material: metal comun.

Nota redacției:

Piesele fac parte din patrimoniul Muzeului Național de Istorie a României. Imaginile în format digital sunt publicate de forestmania.ro în urma unui Acord semnat cu conducerea MNIR. Acordul are scopul de a mediatiza colecția de obiecte din lemn a muzeului și de a contribui la cunoașterea începuturilor prelucrării lemnului în țara noastră.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!