DESCARCĂ APLICAȚIA:

ForestMania e despre și pentru iubitorii de pădure și lemn

ÎNTREBĂRI FRECVENTE

ÎNTREBĂRILE VOASTRE

30.6 C
București
20.2 C
Sibiu
24.4 C
Suceava
20.2 C
Covasna
19.9 C
Piatra Neamț
19.6 C
Braşov
18.7 C
Bistrița
23.7 C
Râmnicu Vâlcea
sâmbătă, iulie 20, 2024

Proiect unic în țară: drum județean reabilitat cu lignină

Recomandate

Un material experimental este folosit la turnarea fundaţiei pentru drumurile unei localităţi din Timiş. Şoselele pietruite sau degradate sunt refăcute în stil ecologic, cu o tehnologie testată deja cu succes în Norvegia, anunță observatornews.ro. E un „cadou” de peste 700 de mii de euro pe care îl primeşte localitatea, pentru că a acceptat să facă parte dintr-un program de cercetare unic din România.

Pe străzile din comuna Boldur, județul Timiș, şi-au făcut apariţia, de câteva săptămâni, utilajele de mari dimensiuni, aduse de firma norvegiană care vrea să testeze şi în România reabilitarea drumurilor cu lignină. 

Fredrik Walstad, vicepreședintele companiei, spune că în zilele și săptămânile următoare „acest material va deveni din ce în ce mai tare și, într-un final, va deveni ca o piatră. Deci tot drumul va fi stabilizat”. 

Lignina este un material din familia celulozei. Este deja folosită la turnarea fundaţiei drumurilor, în Norvegia. Dar cercetătorii vor să vadă cum se comportă şi la câmpie şi într-un alt tip de climă. 

Stratul de lignină se va aplica pe 3 kilometri de drum de piatră și pe alţi 3 kilometri cu  asfalt degradat. Metoda este considerată una mai prietenoasă cu mediul şi mult mai uşor de aplicat.

Adrian Savu, director biotehnologie: „Dacă ar fi să fac o contabilizare a carbonului emis prin arderea combustimililor, utilizarea maşinilor, transport şi aşa mai departe, eu sunt negativ din punct de vedere carbon la acest moment, cu această tehnologie. Este singura tehnologie constructoare de drumuri negativă din punct de vedere al amprentei de carbon”.

Primarul din Boldur, Stoi Cristian, a anunțat și el despre ce e vorba și a oferit câteva detalii:

„Colaborarea între Primăria Boldur, firma americană Carbon Crusher (prin subsidiara norvegiană Crusher Norge AS) și INCERC (Institutul Național de Cercetări în Construcții) dă roade deja în teren. Printr-un program de cercetare pentru agrementarea noii soluții de stabilizare ecologică a drumurilor care va dura până în primăvara anului viitor, 3 km de străzi pietruite și încă 3,2 km de drum asfaltat deteriorat vor fi reabilitate. Foarte simplist, pe înțelesul tuturor, prin această tehnologie se creează o suprafață foarte rezistentă de 20 cm grosime peste care anul viitor se va turna direct asfalt. Procedeul folosește substanța ecologică numită lignină (produs rezidual îmbunătățit rezultat în urma prelucrării lemnului în industria de celuloză)”.

Lignina, materialul viitorului

Într-un interviu acordat forestmania.ro, Roxana Bărbieru, membru în staff-ul companiei gigant Stora Enso, a vorbit despre lignină ca despre „materia primă a viitorului”.

„Cercetarea extracției de componente din lemn și a procesării componentelor extrase în produse comerciale este la diferite niveluri de maturitate în lume, dar sunt din ce în mai multe eforturi și investiții atât în industrie, cât și în cercurile academice și institutele de cercetare. Important este că aceste eforturi se concentrează pe extracția și valorificarea tuturor fracțiunilor din masa lemnoasă, inclusiv lignina și hemiceluloza în produse noi, care înlocuiesc pe piață produsele pe bază de materiale fosile.

Stora Eso este una dintre primele companii care au investit în extracția ligninei și în cercetarea utilizării ligninei pentru diferite aplicații, cum ar fi fibrele de carbon, carbon material pentru anod în baterii și adezivi în care lignina înlocuiește substanțe chimice dăunătoare, cum ar fi fenolul și formaldehida.

Datorită naturii sale chimice, lignina este un material foarte versatil și care, în cazul în care multe din activitățile de cercetare au succes comercial, poate deveni o materie primă foarte importantă pentru multe industrii în următoarele decenii. Cererea de pe piață ar putea fi la un nivel de milioane de tone.

Pentru ca acest lucru să se întâmple, mai multe fabrici de prelucrarea masei lemnoase trebuie să extragă lignină pentru a asigura aprovizionarea la nivel industrial și constant, și mai multe colaborări de cercetare și dezvoltare cu clienții trebuie să se întâmple, pentru ca aceștia să se simtă comfortabil financiar și operațional să introducă noi produse pe piață pe bază de lignină”, ne-a explicat Roxana Bărbieru.

Interviul integral îl puteți citi AICI.

Iată și un scurt video postat de primarul din Boldur despre drumul făcut cu lignină:

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai noi