Uniunea Europeană se află într-un moment-cheie privind aplicarea Regulamentului privind produsele fără defrișare (EUDR) – o inițiativă ambițioasă care își propune să reducă impactul consumului european asupra pădurilor lumii. Cu toate acestea, modul în care acest regulament este conceput și aplicat ridică probleme serioase, inclusiv pentru state membre ca România, care gestionează responsabil resursa forestieră.
În ultimele zile, mai multe publicații internaționale și naționale au relatat că un grup de 11 state membre, printre care și România, solicită amânarea și revizuirea EUDR, invocând dificultăți de aplicare și lipsa de claritate a prevederilor.
Asociația Forestierilor din România – ASFOR a transmis un drept la replică oficial, semnat de președintele Ciprian Muscă, în care subliniază că România nu cere slăbirea regulamentului, ci un cadru legislativ clar, echitabil și aplicabil în practică.
„Poziția României și a altor state membre nu este una de respingere a obiectivelor de mediu ale EUDR, ci una de corectare și ajustare pragmatică a unui cadru legislativ care, în forma actuală, generează haos administrativ, confuzie operațională și riscuri sistemice.”
— Ciprian Muscă, președinte ASFOR
Ce probleme ridică EUDR, în forma actuală?
- Clasificările de risc ale țărilor au fost publicate de Comisia Europeană într-un mod lipsit de transparență, ignorând sistemele deja existente de trasabilitate (cum este SUMAL în România).
- Întrebările frecvente (FAQs) transmise de Comisie au produs mai multă confuzie decât clarificări, chiar și în state cu capacitate administrativă ridicată.
- IMM-urile sunt cele mai afectate, fiind nevoite să facă față unor costuri și obligații birocratice greu de susținut.
- Național, autoritățile nu sunt pregătite: lipsa de personal, proceduri și sisteme IT integrabile fac imposibilă aplicarea în termenul stabilit (decembrie 2024 pentru marii operatori, iunie 2025 pentru IMM-uri).
România – parte a soluției, nu a problemei
România dispune de una dintre cele mai avansate infrastructuri de control al trasabilității lemnului din UE și are o rată de regenerare forestieră printre cele mai ridicate. Exporturile de produse din lemn se realizează preponderent cu valoare adăugată și din lemn legal, certificat.
„EUDR a fost conceput inițial pentru a stopa defrișările provocate de importuri. Aplicarea aceleiași rigori asupra produselor forestiere din UE, fără a recunoaște sistemele naționale, este o greșeală de politică publică.” — Ciprian Muscă
Ce propune ASFOR?
- Amânarea aplicării sancțiunilor, nu a regulamentului, pentru a permite o tranziție coerentă.
- Recunoașterea certificărilor și sistemelor naționale existente, ca alternativă validă la documentele de diligență.
- Simplificarea și digitalizarea procesului pentru a reduce birocrația.
- Crearea unei categorii „zero-risk”, care să reflecte realitatea unor țări cu risc foarte scăzut de defrișare.
- Sprijin real pentru operatori și autorități, pentru o aplicare eficientă și uniformă în toate statele membre.
O reglementare bună trebuie să fie și aplicabilă
ASFOR atrage atenția că fie livrăm o reglementare clară, echitabilă și sprijinită de măsuri reale de implementare, fie ne asumăm un eșec cu costuri economice și de credibilitate ridicate.
„Noi alegem prima variantă – una în care pădurile sunt protejate, iar industriile sustenabile din UE nu sunt sacrificate pentru un ideal gol de conținut practic.” — Ciprian Muscă
