Colegiul Silvic „Bucovina” din Câmpulung Moldovenesc va organiza, în premieră în România, un concurs internațional de competențe în silvicultură. O veste bună pentru Bucovina, pentru România, pentru sectorul silvic. Dar mai ales pentru elevi! Au timp să se pregătească, pentru că evenimentul va avea loc în 2024. Am stat de vorbă cu unul dintre profesorii care îi antrenează pe elevi, ing. Narcis Popescu.

Forestmania.ro: Am aflat vestea cea bună, că veți organiza un concurs internațional de competență în silvicultură la Colegiul „Bucovina”. Am vrea să ne explicați mai clar ce presupune acest concurs, ce probe sunt.
Ing. Narcis Popescu: Povestea a început în primăvara lui 2010, când la școala noastră a venit un inginer silvic german, Lutz Muller, de la care am aflat pentru prima oară de ESCFS (adică European Student Championship in Forestry Skills). Într-o lună ne-am mobilizat, am făcut lotul, cu sprijinul Husqvarna Romania am făcut rost de materiale, puțină pregătire și am plecat la Luxemburg. Nu știam mai nimic atunci, doar regulamentul pe care încercam să îl înțelegem. Ne-am clasat pe penultimul loc…

În România exista un concurs profesional între școlile silvice, dar în alt format. Astfel că în 2011, la Năsăud, am făcut primul concurs național pe Regulamentul ECFS.

Concursul constă în două secțiuni. O parte de mânuire a ferăstrăului mecanic, care cuprinde următoarele probe: schimbarea unui lanț nou, tăierea de precizie, tăierea combinată, doborârea arborelui și cepuire (curățire de craci).
Partea a doua, de traseu forestier, cuprinde 16 probe și anume:
1. Determinarea vârstei arborelui
2.Determinarea înălțimii arborelui
3. Numărul de arbori/hectar
4. Suprafața de bază a arboretului/hectar
5. Panta terenului
6. Diametrul mediu al arboretului
7. Mărimea unei suprafețe de teren
8. Volumul arborelui pe picior
9. Volumul bușteanului
10. Volumul total al arboretului
11. Determinarea speciilor de arbori după frunze, lujeri, semințe, etc
12. Determinarea speciilor de arbori după lemn
13. Determinarea speciilor de animale
14. Determinarea dăunătorilor și a bolilor arborilor forestieri.
15. Proba de aventură
16. Proba de prim ajutor
Toate aceste determinări se fac vizual, apoi prin calcule unde este cazul. Singurul instrument permis este bastonul Bitterlich.

Forestmania.ro: E un concurs greu!
Ing. Narcis Popescu: Foarte greu! Presupune un an de pregătire zi de zi. Nivelul de pregătire al concurenților este foarte ridicat.
Forestmania.ro: Cine pregătește elevii de la Colegiul „Bucovina”?
Ing. Narcis Popescu: Pregătirea elevilor se face de către mai mulți colegi. La probele de ferăstraie sunt eu și cu prof. maistru Barbu Cristian, iar la traseu sunt prof. dr. Ing. Piticar Michaiel, prof ing Cârlugea Șerban, prof ing Holutã Aurel, prof ing. Uriciuc Dorel, ing. Frunză Daniela. Și ar mai fi. Totul sub coordonarea doamnei director Alina Cuciurean. În afara faptului că suntem profesori, de mulți ani participăm ca antrenori, organizatori și arbitri la concursurile județene și naționale organizate de RNP sau de ASFOR.

Forestmania.ro: De ce sunt elevii de la liceele silvice atât pasionați de aceste concursuri?
Ing. Narcis Popescu: Elevii sunt pasionați de acest tip de concursuri pentru că, fiind foarte puține școli silvice în țară, cei care participă și câștigă sunt priviți cu respect de ceilalți din țară și din Europa. Sunt concursuri frumoase, unde pe lângă premiile câștigate se leagă prietenii solide.

În anii trecuți cele două concursuri erau trecute în calendarul ministerului Educației deci elevii câștigători erau admiși la facultățile de profil cu bursă. Din cate știu nu mai sunt prinse în calendarul ministerului deci nu cred că mai beneficiază de acest avantaj. Nu știu exact, dar cred că așa este.

Forestmania.ro: Se schimbă atitudinea colegilor față de cel care câștigă un astfel de concurs? Dacă da, în ce fel?
Ing. Narcis Popescu: Da, atitudinea elevilor se schimbă, dar și a profesorilor. Am avut elevi pe care i-am coordonat 4 ani, am petrecut mai mult timp cu ei decât cu familiile noastre. Le știam toate dorințele, suferințele.. Mulți dintre ei sunt acum ingineri silvici și merită respectul, admirația și prietenia noastră.

Forestmania.ro: Ajută participarea la un astfel de concurs? E un atu? În ce sens?
Ing. Narcis Popescu. Dacă vă referiți la viitoarea lor carieră nu, nu ajută în vreun fel, adică nu se ține cont. Dar e o mândrie personală a fiecăruia. A lor și a noastră. Înainte de pandemie am reușit să avem cel mai bun lot… În 2018 am luat locul 1 la Brănești cu elevii Cristi Moisa, Rusu Gabriel, Moisiuc Alexandru și Vermeșan Ștefan. După o lună, am luat locul 3 european la Șopron în Ungaria.

În Ungaria am mai avut locul 3 la traseul forestier și locul 5 la motoferastraie. În 2019 am luat la Gurghiu locul 1 pe echipe, locul 3 la motoferastraie și locul 3 la traseu. Datorită loculul 1 am plecat int Suedia la Svenljunga.
Forestmania.ro: Își permit elevii echipamente – motoferăstrău sau accesorii?
Ing. Narcis Popescu: Toate echipamentele sunt furnizate de școală. Avem tot ce ne trebuie. Avem o colaborare foarte bună cu Husqvarna Romania, prin domnul Florin Moraru și domnul Uțu Cioancă. Ne ajută cu motoferastraie, echipamente de protecție, lanțuri, etc. Lucrăm cu 8-10 motoferastraie. Nu avem probleme pe partea asta. Benzină și ulei avem nelimitat.

Forestmania.ro: Cum sunt elevii dvs?
Ing. Narcis Popescu: În general sunt copii din familii normale, cu părinți care lucrează, în țară sau în afară. Sunt copii harnici, muncitori, care învață binișor. Sunt foarte cuminți. Plus că… au de ales, în caz contrar: ori se cumințesc, ori nu au ce căuta în lot. Trebuie o oarecare disciplină…

Forestmania.ro: Cum e pentru elevii de din alte țări un astfel de concurs? Sunt și ei tot așa de pasionați?
Ing. Narcis Popescu: Da, chiar mai pasionați. Diferența față de elevii noștri este că cei din afară pot obține o diplomă de drujbist – sau fasonator – ceea ce elevii noștri nu pot obține, deși au competențele necesare și au oportunități de angajare. Cei de-afară chiar își clădesc un viitor prin acest concurs. La noi, elevii sunt nevoiți să își ia atestat de fasonator de la o firmă care acordă aceste atestate, în urma unui (fel de) curs și a unor taxe. Taxe care nu sunt mici.

În mod normal școlile silvice ar trebui să dea elevilor aceste atestate, pentru că aceste școli sunt furnizori de competențe, de formare. Noi formăm specialiști și nu ar trebui ca o firmă privată să acorde o diplomă care să ateste ceva ce elevii știu de la noi! Nu de la ei.