Un raport recent al Curții de Conturi privind activitatea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva scoate la iveală o imagine alarmantă: administrarea patrimoniului public și privat al statului de către regie este „neconformă, sub toate aspectele semnificative, cu cadrul legal aplicabil”, iar neconformitățile sunt „generalizate” .
Auditul, desfășurat în perioada septembrie 2024 – mai 2025, a vizat respectarea prevederilor legale în gestionarea patrimoniului forestier și utilizarea resurselor financiare, identificând deficiențe majore în domenii esențiale, precum guvernanța corporativă, cheltuielile salariale, conflictele de interese, fondul forestier și relațiile contractuale.
Guvernanță corporativă deficitară și lipsa de transparență în numiri
Una dintre cele mai grave constatări este legată de modul în care a fost aplicată OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Curtea semnalează că Ministerul Mediului nu a asigurat un consiliu de administrație permanent și nu a introdus în contractele de mandat indicatorii de performanță obligatorii .
Mai mult, unii membri ai Consiliului de Administrație au ocupat simultan și funcții executive (directori de direcții silvice), ceea ce a generat suspiciuni serioase de conflict de interese, încălcând principiile de bună guvernanță .
Cheltuieli salariale peste limitele legale și „premii” generalizate
În perioada 2021–2023, Romsilva a depășit plafonul bugetar pentru cheltuieli salariale cu peste 66 milioane de lei, încălcând prevederile OG nr. 26/2013 . Curtea atrage atenția asupra unui mecanism informal de acordare a „premiilor pentru rezultate deosebite” tuturor angajaților, transformând un stimulent individual într-un drept salarial de facto. Valoarea acestor plăți nejustificate este estimată la peste 216 milioane lei .
Valorificarea masei lemnoase și exploatarea cu formații proprii – multiple deficiențe
Auditul a constatat abateri și în ceea ce privește valorificarea masei lemnoase, inclusiv în cazul lemnului fasonat exploatat cu formațiile proprii ale Romsilva. Printre principalele nereguli:
- Exploatarea masei lemnoase înainte de întocmirea proceselor-verbale de predare-primire ale parchetelor;
- Întârzieri în predarea parchetelor exploatate, fără aplicarea penalităților contractuale;
- Neîncasarea penalităților pentru operatorii economici care au încălcat termenii contractuali, inclusiv în cazul masei lemnoase fasonate și a prestațiilor de exploatare .
În plus, au fost identificate situații în care serviciile de exploatare prestate cu formații proprii nu au fost însoțite de o evidență clară și completă a lucrărilor executate, generând riscuri de raportare eronată și de neîncasare a contravalorii acestora. În unele cazuri, formațiile proprii nu au respectat graficele de execuție, iar ocoalele silvice nu au calculat penalități sau nu au solicitat daune pentru nerespectarea contractelor .
Lemn fasonat – lipsă de transparență și neîncasări
Curtea a observat și deficiențe semnificative în procesul de valorificare a lemnului fasonat:
- În unele cazuri, nu s-au respectat termenele de plată și nu au fost constituite garanții corespunzătoare;
- Biletele la ordin neavalizate au fost acceptate drept instrumente de plată, expunând RNP la risc de neîncasare;
- La momentul controlului, în mai multe direcții silvice exista masă lemnoasă fasonată livrată, dar neachitată, fără penalități aplicate .
Prestări de servicii fără bază legală solidă
O categorie de activitate gestionată defectuos o reprezintă prestările de servicii – de la lucrări silvice până la întreținerea drumurilor forestiere sau alte activități comerciale. Romsilva a derulat contracte fără clauze clare privind termenele de plată, penalitățile și modalitățile de verificare a calității serviciilor. În unele cazuri, plățile pentru prestațiile efectuate nu au fost facturate la timp sau nu au fost încasate deloc .
Ocupări ilegale de terenuri forestiere și pierderi din fondurile speciale
Raportul evidențiază faptul că o parte din terenurile aflate în administrarea RNP Romsilva sunt ocupate fără documente legale de către terți, inclusiv de către SC OMV Petrom SA, care a utilizat în mod neautorizat peste 13 hectare de pădure. Regia nu a solicitat despăgubiri și nici nu a întreprins acțiuni legale ferme pentru reintroducerea terenurilor în circuitul silvic .
Totodată, Curtea constată că fondurile speciale – fondul de conservare și regenerare și fondul de accesibilizare – au fost subfinanțate sistematic. Spre exemplu, fondul de accesibilizare a fost diminuat cu peste 2,4 milioane lei, iar plăți ilegale au fost efectuate în valoare de 193.570 lei .
Fondul forestier – neinventariat și subevaluat
La finalul anului 2023, din cele peste 3,1 milioane hectare aflate în administrarea Romsilva, o mare parte nu era evaluată la valoarea justă, fiind înregistrată contabil cu valoare „zero” în evidențele statului . Astfel, patrimoniul forestier public este subevaluat masiv, fără ca RNP să aibă o strategie clară pentru reevaluarea acestuia.
Creanțe neîncasate și prejudicii nerecuperate
RNP are de încasat peste 8,3 milioane lei din creanțe comerciale și prejudicii, unele vechi din 2011, majoritatea imposibil de recuperat, din cauza falimentului partenerilor contractuali sau a lipsei de acțiune legală promptă. În multe cazuri, Romsilva nu a inițiat proceduri pentru atragerea răspunderii reprezentanților firmelor debitoare .
Concluzii și recomandări
Curtea de Conturi solicită Ministerului Mediului să reglementeze de urgență selecția directorilor și să armonizeze HG nr. 229/2009 cu OUG 109/2011 privind guvernanța corporativă. În paralel, Romsilva este obligată să implementeze un set extins de măsuri corective, de la reevaluarea patrimoniului, la recuperarea sumelor plătite nelegal și reorganizarea completă a controlului intern .
O instituție cu rol esențial, dar cu practici păguboase
RNP Romsilva administrează aproape jumătate din fondul forestier al României și este un actor esențial în conservarea biodiversității, furnizarea lemnului legal și protejarea mediului. Cu toate acestea, raportul Curții de Conturi trage un semnal de alarmă: fără o reformă profundă, Regia riscă să continue o administrare ineficientă, risipitoare și netransparentă.
