Odată cu planurile pentru noua autostradă ce va traversa Valea Oltului, legând orașele Sibiu și Pitești, se conturează o preocupare majoră legată de impactul asupra mediului. Proiectul implică defrișarea a nu mai puțin de 36 de hectare de pădure, ceea ce va duce la un cost ecologic, pe lângă cel financiar.
Defrișările afectează în mod special zona critică situată între localitățile Boița și Lazaret, o porțiune de doar zece kilometri, unde se vor tăia aproximativ 10 hectare de pădure. Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a menționat că acest sector de drum a fost închis timp de o lună pentru lucrări, iar acum se încearcă amenajarea drumurilor tehnologice necesare pentru viitoarele geo-foraje.
Restul de 26 de hectare de pădure vor fi defrișate în zone care nu necesită închiderea circulației pe DN7, ruta principală dintre București și Nădlac. Proiectul aduce, de asemenea, beneficii financiare comunităților locale, deja expropriate, deși aceste beneficii sunt limitate. Primăriile afectate nu primesc despăgubiri pentru teren, însă ele pot valorifica masa lemnoasă rezultate din defrișări.
Comuna Boița, cea mai afectată de aceste lucrări, aceasta pune la dispoziție 28 din cele 36 de hectare afectate de lucrări. Primarul Nicolae Cocoș a declarat că lemnul obținut va fi valorificat în urma unor licitații organizate de Ocolul Silvic local. Astfel, primăria ar putea obține din valorificarea lemnului de aproximativ 500.000 de lei, echivalentul a 100.000 de euro. Din păcate la prima licitație nu s-a prezentat nimeni, urmând a fi organizate alte licitații.
Procesul de dezvoltare infrastructurală al României presupune costuri financiare și de mediu însă dezvoltarea este obligatorie pentru a reuși să dezvoltăm economia, mobilitatea mărfurilor și a persoanelor, dar și să stimulăm investițiile și să deschidem noi oportunități pentru dezvoltarea regiunilor.
Autostrăzile joacă un rol esențial în dezvoltarea economică și socială a unei țări, facilitând transportul rapid și eficient al bunurilor și persoanelor. Aceste infrastructuri contribuie la reducerea timpului de călătorie, ceea ce se traduce prin creșterea productivității și a competitivității economice. De asemenea, autostrăzile pot sprijini integrarea regională, stimulând comerțul și atragerea de investiții străine.
Cu toate acestea, dezvoltarea autostrăzilor poate avea un impact negativ asupra mediului, în special prin defrișările necesare pentru a face loc noilor căi de circulație. Este important, totuși, să recunoaștem faptul că beneficiile economice ale autostrăzilor pot compensa aceste costuri, dacă sunt gestionate corect. Adoptarea unor soluții ecologice, cum ar fi construirea de pasaje pentru faună sau utilizarea unor materials durabile în construcții, poate diminua impactul asupra mediului.
În concluzie, deși noua autostradă din Valea Oltului vine cu provocări de mediu, aceasta va oferi avantaje semnificative pentru dezvoltarea economică a regiunii.
Dumitru Roșca
redactie@forestmania.ro