O ordonanță de urgență care prevede stabilirea cadrului legal necesar dezvoltării, implementării și funcționării versiunii 3.0. a Sistemului Informațional Integrat de Urmărire a Materialelor Lemnoase, SUMAL 3.0, se află în analiza Guvernului. Noul sistem ar putea intra în vigoare din martie 2024.
Motivele pentru care e necesară updatarea SUMAL sunt mai multe:
- arhitectura inițială a sistemului nu mai poate susține toate cerințele nou-apărute, respectiv:
a) volumul de date necesar a fi procesat este mult mai mare decât cel prevăzut inițial;
b) împiedicarea fraudării sistemului prin utilizarea aplicației mobile în mod offline;
c) nevoia de optimizare a datelor transferate între server și terminalul mobil, și invers;
d) introducerea ca utilizator a Gărzii Forestiere Naționale, structură creată în anul 2023;
e) implementarea unei componente de raportare pentru extragerea facilă a datelor în vederea identificării comportamentului anormal al unui operator economic și pentru documentarea acestuia;
f) nevoia de adaptare la noile prevederi legislative (cu titlu de exemplu, Regulamentul (UE) 2023/115 al Parlamentului European si al Consiliului din 31 mai 2023 privind punerea la dispoziție pe piața Uniunii și a exportului din Uniunea Europeană a anumitor mărfuri și produse asociate cu defrișarea și degradarea sau Legea nr. 46/2008-Codul Silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care impun termene precise de intrare în vigoare a amenajamentelor silvice),
- actuala versiune de dezvoltare a SUMAL a atins limitele tehnologice și de arhitectură pentru care a fost proiectat, iar evoluția tehnologică impune dezvoltarea unui sistem bazat pe ultimele tehnologii,
- aplicațiile mobile actuale nu mai sunt sustenabile, fiind concepute să funcționeze pe sistemele de operare Android 6→9, în timp ce o mare parte dintre utilizatori folosesc versiuni de Android 13 (utilizarea Android 12 și 13 a generat probleme legate de preluarea traseului în timpul rulării în background a aplicației Avize și de transmiterea avizului intre utilizatori – cu impact negativ asupra datelor reale privind gestiunea depozitelor de materiale lemnoase), iar pentru Android 14 nu se cunoaște dacă aplicația va funcționa,
- la această dată în SUMAL 2.0 sunt active peste 28000 de companii cu mai mult de 58000 de utilizatori, peste 14000 de utilizatori cu drepturi de control și peste 13000 de utilizatori din cadrul ocoalelor silvice, în total fiind peste 92000 de utilizatori unici care folosesc sistemul, în medie fiind emise zilnic 20000 de avize de însoțire a materialelor lemnoase, în format electronic,
- dezvoltarea unui sistem operațional de monitorizare a vegetației forestiere bazat pe exploatarea imaginilor satelitare, a norului de puncte LiDAR, și supravegherea video a circulației materialelor lemnoase în punctele de interes, toate acestea bazându-se pe prelucrarea și compararea datelor din SUMAL 2.0 cu cele culese de aplicațiile ce vor fi dezvoltate prin acest proiect,
- necesitatea modificării și completării Legii nr. 46/2008 privind Codul silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru punerea în aplicare a Planului Național de Redresare și Reziliență, componenta C7 – Transformare Digitală – Digitalizarea în domeniul mediului, denumit „Capacitatea sporită de supraveghere, control şi monitorizare a pădurilor prin intermediul unui sistem informatic integrat”.
Textul aflat în analiză este următorul:
Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență:
Art.1. – Prezenta ordonanță de urgență are ca obiect stabilirea cadrului legal necesar dezvoltării, implementării și funcționării versiunii 3.0. a Sistemului Informațional Integrat de Urmărire a Materialelor Lemnoase, denumit în continuare SUMAL 3.0.
Art.2. – Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, denumit în continuare MMAP, în calitate de autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură, asigură realizarea, funcționarea și administrarea SUMAL 3.0.
Art.3. – Dezvoltarea SUMAL 3.0 are în vedere:
a) implementarea unor noi soluții tehnice;
b) implementarea unor noi cerințe operaționale;
c) integrarea de tehnologii inovative;
d) interconectarea cu alte sisteme informatice, în vederea schimbului de date între autorități.
Art.4. – (1) Utilizatorii SUMAL 3.0 folosesc pentru accesarea aplicației dispozitive de comunicații mobile, denumite în continuare terminale, configurate în acest scop.
(2) MMAP, cu sprijinul Serviciului de Telecomunicații Speciale, denumit în continuare STS, furnizează periodic lista terminalelor compatibile cu aplicația SUMAL 3.0.
(3) MMAP utilizează o aplicație pentru administrarea terminalelor menționate la alin. (1).
(4) Actualizările și modificările sistemelor de operare ale terminalelor, configurarea acestora, instalarea de aplicații, precum și configurarea terminalelor utilizatorilor sunt gestionate prin aplicația informatică menționată la alin. (3).
Art.5. – STS, în calitate de administrator tehnic al SUMAL 3.0, asigură dezvoltarea, pe baza cerințelor operaționale și funcționale comunicate de către MMAP, administrarea tehnică, precum și disponibilitatea și securitatea cibernetică a sistemului.
Art.6. – (1) În vederea îndeplinirii prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, MMAP sau STS pot achiziționa, în calitate de autorități contractante, în condițiile legislației achizițiilor publice, servicii de dezvoltare software și mentenanță, analiză de business, precum și servicii de testare a SUMAL 3.0.
(2) Exercitarea atribuției prevăzute la alin.(1) de către STS se realizează pe bază de protocol încheiat cu MMAP, în calitate de proprietar al SUMAL 3.0.
Art.7. – (1) Solicitările privind datele vehiculate în SUMAL 3.0, provenite de la utilizatorii SUMAL 3.0 și cele provenite de la alte instituții și autorități publice, precum și elaborarea răspunsurilor la acestea sunt în competența MMAP.
(2) STS pune la dispoziția MMAP instrumentele necesare pentru extragerea datelor prevăzute la alin.(1) sau furnizează către MMAP datele solicitate.
Art.8. – Analiza privind arhitectura SUMAL 3.0 demarează din data de 01 ianuarie 2024, iar implementarea și dezvoltarea acestuia se realizează începând cu data de 1 martie 2024.
Art.9. MMAP și STS încheie un Acord de parteneriat pentru accesarea fondurilor necesare realizării procedurilor de achiziție a serviciilor de dezvoltare software și mentenanță, analiză de business, a serviciilor de testare a SUMAL 3.0 prevăzute la art.6, precum și pentru achiziționarea echipamentelor, licențelor de utilizare și serviciilor necesare testării/funcționării SUMAL 3.0.
Art.10. – Prelucrarea datelor cu caracter personal, efectuată de entităţile implicate în aplicarea prezentei hotărâri, se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 679/2016 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46 CE (Regulamentul general privind protecţia datelor – RGPD), precum şi a legislaţiei naţionale aplicabile domeniului protecţiei datelor.
[…] forrás: ForestMania.ro […]
Aplicația sa oprească eliberarea unui aviz de însoțire acelor care au depășit 20 m cubi la transport atât după nr auto cât și după cnp,sumal 2 prevedea doarvptr nr auto.