Deputatul USR de Mureș, Adrian Giurgiu, cere Ministerului Mediului să facă o prioritate din construcția, extinderea şi modernizarea drumurilor forestiere. El a adresat și o întrebare ministrului în acest sens, din grupul parlamentar al USR, în care cere detalii despre fondul de accesibilizare a pădurilor de la Romsilva și nu numai.
Concret, potrivit documentului înregistrat la Camera Deputaților, Adrian Giurgiu îi adresează ministrului următoarele întrebări:
- Care este în prezent lungimea totală a rețelei de drumuri forestiere la nivel național, indiferent de forma de proprietate asupra pădurilor, comparativ cu situația la nivelul anului 1990? Cum este distribuită această rețea pe fiecare județ, raportat la suprafața de fond forestier aferentă?
- Care este situația fondului de accesibilizare a pădurilor la RNP ROMSIL VA?
- Câți bani s-au virat anual în ultimii 3 ani în acest fond și cum s-a utilizat acest buget în fiecare an, defalcat pe lucrări de reparații/întrețineri, studii de fezabilitate și, respectiv, pentru execuția de noi drumuri forestiere?
- Ce măsuri sunt întreprinse la nivelul structurilor de administrare pentru a preveni degradarea drumurilor forestiere și, respectiv, pentru a asigura menținerea în stare optimă a rețelei de drumuri forestiere pe care o utilizează?
- Care este viziunea ministerului și a RNP ROMSILVA în ceea ce privește direcția de dezvoltare a rețelei de drumuri forestiere din România? Există o strategie, un plan sau un proiect care să trateze necesitea stringenta de extindere a retelei și de asigurare a unui nivel mai ridicat de acces în fondul forestier?
- Ce planuri/intenții există pentru accesarea de fonduri europene pentru finanțarea consolidării și extinderii rețelei de drumuri forestiere din România?” sunt întrebările la care trebui să răspundă ministrul Tanczos Barna.
„Dotarea pădurilor cu drumuri forestiere facilitează recoltarea și colectarea lemnului, asigură gestionarea durabilă a pădurilor, precum și transportul economic al produselor forestiere principale, secundare și accesorii, în vederea valorificarii acestora. Existența unei rețele adecvate de drumuri forestiere este esențială pentru asigurarea unui management forestier durabil și de calitate, atât din punct de vedere al valorificarii masei lemnoase, cât mai ales pentru execuția lucrărilor curente și intervenția în caz de urgentă, previzibil să se intensifice ca efect al schimbărilor climatice”, mai punctează parlamentarul USR în documentul trimis ministrului Mediului.
S-ar reduce accidentele de muncă
Pe pagina sa oficială de Facebook, deputatul USR explică: rețeaua de drumuri forestiere ale României este slab dezvoltată și sub media europeană.
„Investiția în drumuri forestiere are un impact SEMNIFICATIV asupra pădurii și a mediului înconjurator!
𝐃𝐞 𝐜𝐞 𝐚𝐯𝐞𝐦 𝐧𝐞𝐯𝐨𝐢𝐞 𝐝𝐞 𝐝𝐫𝐮𝐦𝐮𝐫𝐢 𝐟𝐨𝐫𝐞𝐬𝐭𝐢𝐞𝐫𝐞 𝐬𝐚̆𝐧𝐚̆𝐭𝐨𝐚𝐬𝐞 𝐬̦𝐢 𝐛𝐢𝐧𝐞 𝐩𝐮𝐬𝐞 𝐥𝐚 𝐩𝐮𝐧𝐜𝐭?
- Munca silvicultorilor ar fi ușurată, s-ar reduce accidentele de muncă;
- administrarea eficientă a sectorului forestier;
- acces rapid si sigur la incendii, mai putină pădure afectată de flăcări și riscuri mai mici pentru pompieri;
- reducerea nivelului de degradare a solului și a cursurilor de apă;
- sănătatea pădurii nu ar mai fi afectată de TAF-uri care sapă adevărate șanțuri în solul pădurii și distrug tot in calea lor.
Fiindcă rețeaua noastră de drumuri forestiere este slab dezvoltată, România are densitatea medie a acestora, respectiv de 6,4 m/ha, este cu mult sub nivelul altor țări. De exemplu, Austria deține aproximativ 36 metri la hectar, Franţa 26 iar Germania 60.
State precum Croația și Portugalia au implementat un instrument de taxare care urmărește colectarea de fonduri dedicate exclusiv proiectelor de întreținere și amenajare a drumurilor forestiere. Avem și noi taxa de peiaj, reprezentând una dintre condițiile dintr-un contract de exploatare a masei lemnoase, unde ROMSILVA se obligă să investească din respectiva taxă în modernizarea și amenajarea drumurilor forestiere. Însă… cu toate acestea, suntem din nou codașii Europei”, scrie deputatul.