DESCARCĂ APLICAȚIA:

ForestMania e despre și pentru iubitorii de pădure și lemn

ÎNTREBĂRI FRECVENTE

ÎNTREBĂRILE VOASTRE

4 C
București
2.9 C
Sibiu
3.3 C
Suceava
4.6 C
Covasna
3.5 C
Piatra Neamț
1.8 C
Braşov
4.4 C
Bistrița
4.9 C
Râmnicu Vâlcea
luni, decembrie 2, 2024

Digitalizarea în sistemul forestier. Cum măsoară alte țări camioanele cu bușteni?

Recomandate

„Cheia pentru a rămâne competitiv este digitalizarea” – spun, în clipurile lor video, companiile din industria forestieră din alte țări. O industrie evoluată, care „învârte” miliarde, are sute de mii de angajați și dacă se deschide pe undeva o fabrică de prelucrare nouă, fiți siguri că acolo va fi un guvernator, niște miniștri, primarul și o grămadă de parlamentari. Pentru că, peste tot în lume, industria înseamnă economie funcțională, înseamnă locuri de muncă, iar locurile de muncă înseamnă familii. Pe de o parte responsabilitate, pe de alta… voturi.

În timp ce noi ne chinuim cu clupa și caiețelul și cu angajați care măsoară în depozit buștean după buștean, Finlanda, Chile, Suedia sau Letonia sunt la ani lumină în ce privește măsurarea lemnului. Este probabil motivul pentru care la ei conceptul de transport ilegal nu există: de ani buni totul e digitalizat, totul e făcut de softuri, de scannere, de camere și programe. Niciun om, niciun deget, niciun ochi. Doar soft.

LogMeter a cucerit piața americană

WoodTech Measurement Solutions e o firmă din Chile care proiectează, dezvoltă și implementează soluții care „captează și digitalizează lumea reală”, furnizând informații relevante în timp real. Pentru sectorul forestier, au creat „LogMeter”, care e utilizat astăzi în America de Nord, America de Sud sau Austrialia.

LogMeter este un sistem automat capabil să obțină măsurători de volum de mare precizie și să estimeze caracteristicile biometrice ale lemnului încărcat în camion. Sistemul folosește tehnologie laser de ultimă oră și oferă o măsurare precisă și fiabilă fără intervenția directă a operatorului. ​

În plus, LogMeter poate măsura materiale cum ar fi așchii, biomasă, cărbune și orice alt material încărcat în containere deschise.

Ca beneficii directe, ai estimarea și măsurarea exactă a diferitelor caracteristici ale materialului transportat. Ai informații despre camioane (intrare și ieșire) în timp real, ai auditarea înregistrărilor pentru 100% din camioane, date complete pentru fiecare furnizor, reducerea timpului de procesare (dura, evident, mult mai mult dacă l-ai fi făcut manual), număr redus de operatori implicați în măsurare.

La capitolul beneficii indirecte, producătorii enumeră o mai bună interacțiune cu furnizorii sau clienții, măsurarea precisă a volumului și caracteristicilor biometrice, date obiective, economie la transport: vehiculele sunt scanate din mers prin portalul de scanare, fără cozi de așteptare.

Viziune artificială, zero erori

Când intri pe site-ul suedezilor de la Mabema e ca și cum te uiți la un film SF. Ce-i drept, ei livrează tehnologie pentru domenii ca Nuclear, Robotică, Muniție. Lemnul e cea mai „umană” parte a activității lor. Deși nici aceasta nu e chiar umană, totul fiind digital.

„Cu expertiza noastră, ajutăm clienții să crească productivitatea și să îmbunătățească calitatea produselor”. Produsul despre care vorbim noi azi se numește Mabema GPV și măsoară volumul de lemn din camioane.

Rezultatele includ înălțimea, lungimea, lățimea și diametrele buștenilor, precum și volumul solid sub scoarță. În comparație cu metodele convenționale de măsurare, Mabema GPV este nu doar mai rapid, cât și mai precis, spun ei.

În cazul în care clientul nu e satisfăcut, sunt disponibile upgrade-uri opționale. De exemplu, detectarea putregaiului, măsurarea individuală a buștenilor, controlul lungimii buștenilor, segmentarea stivelor și selecția tipului de lemn. Rezultatele sunt afișate în propria interfață de utilizare și pot fi conectate direct la un sistem ales. Mabema GPV este folosit cu succes de mai multe companii suedeze recunoscute.

Mabema GPV este omologat pentru măsurători pentru diferite opțiuni – lemn de esență moale, tare, de lungimi fixe sau mixte, cu diverse diametre. Merită spus că peste 5.000 de camioane sunt măsurate anual cu acest sistem. Măsoară din mers, iar sistemul e online 24 din 24, 365 de zile.

Măsurare precisă, fără intervenție umană

Compania suedeză Cind AB a fost înființată în 2015 ca o divizie a  SAAB. Activitatea lor este e legată de măsurarea volumului, iar clienții sunt în principal din industria forestieră și a logisticii.

​Compania utilizează o tehnologie revoluționară de procesare a imaginilor, care se bazează pe zeci de ani de activitate de dezvoltare realizată de echipa Saab. Toate produsele se bazează pe tehnologia camerei stereo care este utilizată pentru a calcula – cu o acuratețe considerabilă – datele referitoare la stivele de cherestea, ale buștenilor individuali sau ale mărfurilor.

Produsul lor se numește Timspect, a fost implementat pe scară largă în Suedia și este astăzi văzut ca standard pentru măsurarea lemnului.

„Astăzi, peste 20 de fabrici de celuloză și fabrici de cherestea au încredere în sistemul nostru în lanțul lor de aprovizionare cu lemn. Timspect este un sistem la cheie care include tot hardware-ul și software-ul pentru măsurarea și inspectarea aprovizionării cu lemn și poate fi adaptat cu ușurință oriunde”, anunță compania.

„Misiunea noastră principală este să automatizăm întregul proces de măsurare și inspecție și lucrăm continuu pentru a găsi noi zone care pot fi automatizate. Astăzi, măsurarea volumului este automatizată și am început să explorăm posibilitățile de automatizare a inspecției calității”.

„Viteza de măsurare este esențială pentru fabricile de prelucrare cu volume mari de producție, pentru a reduce timpul de așteptare costisitor. Cu Timspect, veți măsura cel puțin 30 de camioane pe oră”.

„Senzorii noștri scanează camionul în timp ce acesta trece prin portal. Software-ul identifică apoi în mod dinamic sarcina de pe camion printr-un set de algoritmi unici. Este generat un model 3D numit „nor de puncte” și, în același timp, imagini 2D sunt preluate pentru procesarea ulterioară a imaginii. Datele sunt folosite de software-ul nostru pentru a calcula volumul, dimensiunile, diametrele, defecte etc. Totul este procesat în mai puțin de 30 de secunde. Toate datele sunt livrate către sisteme externe prin API-ul nostru”.

Letonia, în rând cu „cei mari”

LoadMon este o soluție inovatoare de măsurare a buștenilor creată în Letonia. Poate măsura înălțimea, lățimea și lungimea unui lot de bușteni pentru a obține informații precise despre încărcătură.

Câteva repere

Soluția poate măsura și lemn în vrac, biomasă, minereu sau orice material încărcat în containere deschise.

Rezultate – Scanare 3D completă a camionului cu volumul calculat, raportul și distribuția sarcinii.

Precizie – Laser de înaltă calitate, peste 70 000 000 de puncte per scanare.

Sistematic – Măsurători obiective, independente de operatori sau factori umani.

În timp real – Rezultate în mai puțin de 2 minute per măsurare.

Fiabilitate – Măsurarea ratei de succes de 99+%

Rapoarte – Instrumente flexibile de raportare și statistici.

Integrare – Integrare ușoară cu diferite sisteme terțe (ERP-uri, logistică, analiză etc.)

Cum funcționează?

LoadMon construiește un model 3D complet al camionului, măsoară dimensiunile acestuia, analizează caracteristicile încărcăturii și calculează volumele. Procesul poate fi complet automatizat sau rulat sub supravegherea operatorului. Odată ce procesul a început, nu este necesară intervenția umană.

Când camionul sosește și a fost detectat de sistem, aplicația va afișa un număr de înmatriculare al camionului și informații suplimentare, cum ar fi borderoul, contractul, furnizorul și detaliile încărcăturii. Sistemul este gata să înceapă scanarea.

 Senzorii captează milioane de puncte care sunt folosite pentru a construi un model tridimensional al unui camion. Când camionul trece de senzor, sistemul va opri automat captarea și va trece la următoarea etapă.

Apoi, sistemul realizează procesarea de bază a datelor colectate și construiește modelul 3D al camionului. Modelul este gata în aproximativ 10-15 secunde după finalizarea scanării și poate fi vizualizat de către operator dacă este necesar. Ulterior, sistemul va analiza cu acuratețe datele colectate, va măsura pachetele de jurnal, va calcula dimensiunile, volumele, diametrele și va verifica dacă există erori. Toate cele de mai sus se fac fără intervenția umană.

Aplicația web permite operatorilor să vizualizeze rezultatele, inclusiv informații detaliate despre camion și încărcătură. Fiecare scanare conține imagini laterale și de sus ale camionului și ale segmentelor. În plus, este disponibil un model 3D complet al camionului. Utilizatorii pot posta comentarii, pot verifica informațiile despre factură și pot crea rapoarte.

Modus 2000, produs în Finlanda

Metoda de măsurare bazată pe scanarea laser este o metodă complet automatizată de măsurare a lemnului. Metoda utilizează în prezent dispozitivul de măsurare Codator MODUS 2000(T), care poate fi utilizat pentru a determina volumul lemnului din vehicul.

Măsurarea are loc în timp ce camionul trece prin cadrul de măsurar și e bazată pe scanarea laser.

Sistemul constă din trei lasere care creează un profil bidimensional al „pachetului” și al stivei de bușteni pe măsură ce vehiculul trece prin cadrul de măsurare. Prin combinarea acestor informații cu informațiile despre poziția și viteza vehiculului măsurate de un laser separat de măsurare a distanței, se formează un model tridimensional. Peste 200.000 de semnale sunt primite în aproximativ zece secunde.

Factorii care interferează sunt eliminați din imaginile laser, cum ar fi roțile vehiculului și sarcina, ceea ce elimină influența lor asupra rezultatului măsurării. Capacitatea dispozitivului este de aproximativ 60 de mașini pe oră și funcționează independent, fără supraveghere constantă, permițând primirea camioanelor non-stop.

Mai sunt și austriecii de la Sick sensor

Produsul lor se numește LVMSystem și e compus din mai mulți senzori LiDAR 2D ce detectează volumul lemnului din camion. Un software de evaluare folosește datele de măsurare ale senzorilor 2D LiDAR pentru a genera un model 3D al încărcăturii, pe care îl folosește pentru a calcula volumul.

E un proces de măsurare mai scurt datorită calculului automat al volumului fără oprirea vehiculului. Vorbim de o singură trecere și nu este necesară o măsurare comparativă.

Datele de volum pentru prelucrare ulterioară sunt disponibile în câteva secunde. Sistemul presupune instalare, întreținere și operare ușoare, nu sunt necesare instalații pe suprafața drumului, e gata de utilizare non-stop și fără operatori.

România are în PNRR foarte mulți bani pentru digitalizare. Inclusiv la capitolul Păduri. Poate vom vedea câteva „portaluri” ca cele de mai sus și la noi. Pentru că între timp „străinii” tot avansează. Se lucrează la acumularea constantă de date și se corelează informații, totul devenind tot mai complex când vorbim despre lemn.

Am întrebat la Asociația Forestierilor din România de ce nu avem și noi aceste sisteme de măsurare.

„Pentru a implementa și în România aceste sisteme, este nevoie de:

  • voință
  • acceptarea măsurătorilor electronice,
  • acceptarea expedierii lemnului măsurat,
  • întocmirea doar a unui document tehnic de evaluare a masei lemnoase care se poate face printr-un procedeu expeditiv al piețelor de probă mult mai puțin costisitor și mult mai rapid ca timp decât o inventariere clasică fir cu fir.

Asociația Forestierilor din România – ASFOR susține necesitatea modificărilor legislative care să permită implementarea și în România a soluțiilor mult mai eficiente și transparente de măsurat a lemnului”, ne-a transmis președintele Asociației, Ciprian Dumitru Muscă.

Mai multe articole

2 COMENTARII

  1. Întrebarea e dacă soluțiile prezentate sunt implementate de unitățile de procesare pentru recepția materialelor intrate în fabrică sau de către administratorii de păduri pentru măsurarea lemnului la prima punere în piață. Una e să ai una două porți de intrare echipate cu astfel de tehnologii inovative și alta e să ai sute/mii de puncte de punere în piață. Pentru consecvență și justă comparație cred că e bine de documentat și clarificat acest subiect.

  2. Ca să funcționeze aceast sistem de măsurare a lemnului ar trebui instalat cîte un sistem la fiecare ieșire a unui drum forestier din pădure. Este posibil ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!

Cele mai noi