Declarația recentă a fostului ministru Marcel Boloș scoate în evidență o realitate dură: România riscă să piardă până la 7,8 miliarde de euro din PNRR. Una dintre cauzele centrale este blocarea Codului Silvic, care nu poate fi validat fără reorganizarea Romsilva – un jalon esențial asumat în fața Comisiei Europene.
Reorganizarea Romsilva – Jalon esențial blocat
Cererea de plată nr. 4 din PNRR include reforme structurale, iar printre ele se află și adoptarea noului Cod Silvic, condiționată explicit de reorganizarea Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva. Fără această reformă, România nu poate transmite cererea de plată, ceea ce blochează accesul la fonduri și întârzie implementarea întregului plan.
PNRR – scris sub mandat USR, blocat de o reformă neasumată
Planul Național de Redresare și Reziliență a fost redactat în perioada în care Cristian Ghinea (USR) era ministrul Fondurilor Europene. Printre reformele asumate s-a numărat și restructurarea sistemului de administrare a pădurilor publice. Astăzi, un alt reprezentant al USR – ministrul Mediului – este chemat să finalizeze reforma, în fața riscului de pierdere a miliardelor din PNRR. Este un test de coerență politică și de responsabilitate administrativă.
Costul inacțiunii: miliarde pierdute, investiții fără finanțare
Potrivit lui Marcel Boloș:
- 7,8 miliarde euro ar putea fi pierdute dacă jaloanele neîndeplinite nu sunt remediate urgent;
- Sunt afectate investiții în sănătate (920 mil. euro), mediu (2,29 mld. euro), educație (728 mil. euro), eficiență energetică (1,02 mld. euro), transport (1,98 mld. euro);
- Fără reorganizarea Romsilva, blochează reforma statului și accesul la finanțare europeană.
Ce spune Curtea de Conturi?
În Raportul oficial din 2025, Curtea de Conturi a constatat că:
„Modul de administrare a patrimoniului public și privat al statului nu este conform cu cadrul legal aplicabil, iar neconformitatea este generalizată.”
Printre principalele disfuncționalități semnalate:
- guvernanță corporativă deficitară, lipsa indicatorilor de performanță pentru management;
- confuzii între funcția de control și cea executivă, inclusiv directori silvici care sunt simultan membri în Consiliul de Administrație, cu potențial conflict de interese ;
- premii salariale nejustificate în valoare de peste 216 milioane lei acordate „pentru rezultate deosebite”, fără fundamentare pe performanțe individuale (răspuns Romsilva);
- trasabilitate deficitară a masei lemnoase și necorelări grave între documente contabile, tehnice și de control;
- neîntocmirea evaluării reale a fondului forestier public, ceea ce duce la subevaluarea patrimoniului statului .
Romsilva – între stagnare și reformă
Reorganizarea Romsilva nu este un simplu exercițiu de guvernanță, ci o cerință esențială pentru:
- creșterea transparenței în administrarea a 3,1 milioane hectare de pădure publică;
- separarea funcției comerciale de cea de control;
- alinierea la principiile de guvernanță corporativă europeană;
- credibilitate în fața Comisiei Europene și a partenerilor externi.
Fără reorganizarea Romsilva, România pierde miliarde, își periclitează angajamentele internaționale și vulnerabilizează una dintre cele mai valoroase resurse naționale – pădurea.
