Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a anunțat astăzi, într-o conferință de presă, rezultatele unui proiect-pilot prin care sistemul de trasabilitate SUMAL 2.0 a fost analizat printr-un program de Inteligență Artificială. Proiectul a vizat analiza a 400.000 de avize și fotografii din SUMAL 2.0 în luna noiembrie 2023.
Una dintre „slăbiciunile” constatate în urma analizei a fost transportul lemnului cu dubițele.
„Au fost 204.000 de transporturi de capacitate mică, așa-numitele dubițe, cu care s-au transportat 450.000 de metri cubi de lemn. Este o vulnerabilitate. De cele mai multe ori, aceste dubițe sunt închise, nu știe nimeni ce transportă, pentru că marfa nu e la vedere. Consider că aceste transporturi mici, dar foarte multe, pot deveni o formă mascată a transportului ilegal de lemn. Mai ales că sunt sub 10 metri cubi. Vom pregăti un întreg pachet de măsuri legislative referitor la acest mod de transport. Nu mutăm atenția de la camioane, dar ne vom concentra și pe acestea mici”, a spus ministrul.
O altă problemă observată în cadrul analizei este legată de fotografii încărcate în sistem și în care nu apare nicio bucată de lemn. E vorba despre 2.359 de astfel de avize, pe care Garda Forestieră le va verifica începând de azi.
„O altă chestiune e legată de 4.700 de avize cu poze suspecte, din care nu se poate distinge încărcătura. Sunt fie blurate, fie pixelate. Și acestea vor fi verificate”, a punctat Mircea Fechet.
La alte 3.123 de avize s-a observat că nu era vizibil numărul de înmatriculare, iar la 877 de avize nu se putea citi kilometrajul mașinii. Pe de altă parte, la 46.000 de avize era setată o valoare de 10 ore la o distanță de parcurs de până într-o 100 de kilometri.
„Sistemul SUMAL este bun, dar este un bun incomplet. Fotografiile nu sunt verificate individual și pot fi scăpări. Scutul împotriva tăierilor ilegale trebuie întărit cu Inteligența Artificială, singura capabilă să analizeze milioane de fotografii sub o secundă/transport. În 2023, Garda Forestieră a dat amenzi de 17 milioane de lei, o sumă mică.
Dar, la prima vedere, cea mai mare parte a avizelor par a fi legale. Nu sunt probleme majore, sistemice. Exemplele despre care am vorbit sunt sub 3 % din totalul avizelor de transport”, a mai precizat ministrul.
„Căutăm soluții de finanțare pentru utilaje forestiere”
Un „jurnalist” („investigator” al unui ONG) prezent la conferința de presă l-a întrebat pe ministru dacă nu consideră benefic – în cazul unei infracțiuni – să confiște și utilajul cu care se face exploatare, nu doar camionul cu care se transportă masa lemnoasă. El se referea la harvester, în principal, „care are o valoare mult mai mare decât camionul”.
Iată răspunsul ministrului:
„Din nefericire, România, la capitolul utilaje de exploatare, este iar la coada Europei. Pentru că harvesterul la care vă referiți e un utilaj extrem de rar în pădurile din România. Sper să identificăm la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor soluții pentru finanțarea unor echipamente prietenoase cu mediul, pentru exploatarea forestieră. Pentru că vom avea exploatare și peste 50 de ani, chiar dacă sunt unii care spun că ar trebui să oprim exploatarea din păduri.