Liceele silvice din România ar funcționa mult mai bine și mai normal dacă ar avea dublă tutelă, adică să fie subordonate parțial Ministerului Educației, parțial Ministerului Mediului, au declarat, pentru forestmania.ro, atât directorul de la Colegiul Silvic „Teodor Pietraru” Brănești, cât și Cristian Cosma, directorul de la Liceul Silvic „Transilvania” Năsăud. Ei spun că ar fi de bun augur ca viitorii tehnicieni silvici și pădurari să fie în contact direct cu cei în subordinea cărora vor lucra, respectiv instituțiile din Ministerului Mediului.
„Există această dublă subordonare la liceele agricole din România, prin urmare ar trebui să trecem și noi la ministerul care se ocupă cu pădurile, adică Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. În toate țările europene cu tradiție forestieră este așa. Eu personal sunt foarte determinat să încep acest demers”, ne-a spus directorul de la liceul „Transilvania”.
A mai fost o tentativă
Mihail Cristescu, directorul colegiului de la Brănești, își amintește că a mai existat o încercare de a se rezolva această problemă, dar ministrul Educației de la acea dată, Ecaterina Andronescu, s-a opus în ultimul moment.
„Înainte de Revoluție liceele silvice erau și la Ministerul Silviculturii. Inginerii și tehnicienii erau plătiți de ocoalele silvice… După Revoluție, au trecut toate la Ministerul Educației. În 2008 – 2010 ni s-a spus să facem demersuri să trecem la dubla subordonare. Dar nu s-a întâmplat nimic…”
„Nu ne putem rupe de sector”
La absolvire, cei din liceele silvice devin tehnicieni sau pădurari. Unii merg la facultate, alții se angajează.
„Ei sunt forța de muncă a viitorului, ori tu dacă nu îl formezi ca viitor pădurar, viitor fasonator, nu ai făcut nimic. Nu mai sunt acele stagiaturi ca pe vremuri, ci intră direct în producție. Este nevoie de practică, pentru că ce se face acum e o glumă… Sunt niște protocoale care nu prea se respectă. Pe vremuri, erau ateliere cu dotări. Ce intra nou pe piață venea mai întâi în aceste ateliere și abia apoi apăreau și în fabrici. Avem nevoie să fim lângă cei din sector, nu ne putem rupe de sector, de regie. Avem nevoie să actualizăm programa școlară în funcție de trendurile din domeniu, de noile strategii. Există un comitet sectorial pe ramură, dar nu funcționează. Este nevoie să fie implicați specialiștii din sector. Lucruri care nu se întâmplă, suntem parcă ai nimănui. Și lumea se întreabă de ce nu vin tinerii pregătiți. Unde să fie pregătiți? Sigur că noi avem fiecare baza materială și programa, dar nu e totuna, nu e suficient. Ideal pentru liceele silvice ar fi să fie în subordinea Romsilva”, a detaliat Mihail Cristescu.
Programa, ceva mai „ușoară”
Programa pentru liceele silvice a fost actualizată în 2016, când a fost introdusă, de exemplu, materia „produse nelemnoase” ale pădurii, cu 3 ore pe săptămână, adică: recoltarea și prelucrarea fructelor de pădure, recoltarea și prelucrarea ciupercilor și vânătoare. Dendrometria a devenit „măsurarea lemnului”, „economia vânatului” a dispărut, „silvotehnica” a devenit „silvicultură”. Nici „topografia forestieră” nu mai figurează printre materii, în schimb elevii învață „marketing forestier”. Este nevoie de revizuirea programei cu specialiști, spun directorii. Cea mai importantă parte rămâne practica, pe care azi elevii nu prea o fac. „În mod normal ei trebuie să participe la toate etapele, procesele. De la însămânțări, plantări, până la exploatare. Și în acest fel vor ști ce au de făcut când se vor angaja. Acum nici nu îi angajează, pentru că știu că nu au cunoștințe și nu te ține nimeni pe salariu ca să înveți”, ne mai explică directorul Cristescu.