În urmă cu câteva zile a avut loc la Ministerul Mediului o întâlnire între ministrul Tánczos Barna, secretarul de stat Sorin Ionuț Banciu și reprezentanții ONG-ului WWF, temele abordate fiind cele pe care aceste organizații le au constant în atenție – „tăierile ilegale”, modificarea SUMAL 2.0 și soluțiile de finanțare pentru păduri. La finalul acestei discuții, Sorin Ionuț Banciu a transmis un comunicat în care spune că „indiferent câte resurse ar avea o autoritate, rezultatele sunt cu mult mai bune atunci când în afara ei există inițiative ale societății civile care le completează. În concluzie, discuția cu WWF în care au fost propuse mai multe soluții, printre care și includerea tehnologiilor moderne de amprentare digitală a transporturilor de lemne, sunt exact genul de inițiative care pot produce schimbarea”. Cum această tehnologie sună interesant, l-am contactat pe secretarul de stat pentru a ne detalia soluția celor de la ONG.
„Cei de la WWF susțin această metodă de amprentă unică pentru un camion cu lemn. Pentru că fotografiile urcate în SUMAL nu sunt întotdeauna clare, sunt unii care le fac în ceață, parcă în bătaie de joc.
O amprentă unică creează o așezare a lemnului care nu poate fi contrafăcută.
Dar nu e atât de simplu de pus în practică, pentru că trebuie ținut cont de mai multe chestiuni, inclusiv de SUMAL. Este acum o provocare această limitare la 20 de metri cubi, autorizarea celor care transportă peste această cantitate. Și trebuie să faci asta fără să blochezi transportul, adică piața. Pentru că ce am făcut noi cu SUMAL? Am digitalizat un sector super-birocratic. Noi nu am simplificat nimic, ci doar am transpus tot sistemul. Când ai creat toate aceste baze de date și vii cu o cerință nouă… ei bine, durează luni de zile să o implementezi.
O cerință nouă este complicat de transpus.
Această amprentă unică digitală presupune să poți face un control fără să te deplasezi. Pentru că nu poți controla toate camioanele pe toate văile și prin toate pădurile. S-a discutat despre anumite obstacole pentru o astfel de cerință, cum ar fi transportul de rumeguș, de tocătură, s-a vorbit despre mișcarea lemnului în timpul transportului, despre obloanele pe care unii tarnsportatori le au… Eu cred că pentru lemnul rotund poate fi o soluție. Dar nu spun că e o soluție care se aplică de azi pe mâine. Spun că suntem dispuși să luăm în considerare o astfel de propunere. Există resurse, există voință politică”, a declarat, pentru forestmania.ro, Sorin Ionuț Banciu.