Funicularele sunt o categorie de utilaje folosite pentru colectarea lemnului prin deplasarea aeriană a materialului lemnos, cu ajutorul unor cărucioare care rulează pe o cale de transport formată din cabluri suspendate pe elemente de sprijin. Aceasta ar fi definiția unui funicular.
Ca să extragi lemnul dintr-un parchet aflat pe teren abrupt sau accidentat, ai nevoie de funicular. Dar de fapt, ai avea nevoie de unul în orice condiții, pentru că extragerea se face fără a atinge alți arbori. Este un mod eficient și ecologic de a lucra. Cu toate acestea, în România sunt extrem de puține.
Culmea e că utilizarea funicularelor forestiere în teren accidentat este susținută și de legea forestieră românească, prin anumite prevederi specifice ce vizează limitarea impactului operațiilor forestiere (Legea nr. 133/2015 pentru modificarea și completarea Legii nr. 46/2008 – Codul silvic, art. 62, alineatul 1: Exploatarea masei lemnoase se face după obținerea autorizației de exploatare și predarea parchetului, cu respectarea regulilor silvice și în conformitate cu instrucțiunile privind termenele, modalitățile și perioadele de colectare, scoatere și transport ale materialului lemnos, aprobate prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură. În zonele de deal și de munte se dă prioritate tehnologiilor bazate pe funiculare.)
În 1989 România avea 1.000 de funiculare
Primele instalații cu cablu de la noi au apărut prin anii 65, aduse din afară. Apoi au construit și românii. Au existat funiculare tip Mâneciu, pe distanțe de până la 10 kilometri. Era pe vremea când drumurile forestiere nu erau prea multe. Nu că acum ar fi.
Avantajele folosirii funicularului sunt ultra-cunoscute de specialiști. Ele funcționează pe pante mari și vorbim de o extragere ecologică – nu afectează semințișul, adică pădurea de viitor. Poți lucra cu el pe ploaie și după zăpadă.
ASFOR a militat constant pentru echiparea cu funiculare. „Avem nevoie de sprijin și finanțare, fără de care nu putem construi nimic. Dacă actul de exploatare nu e făcut cum trebuie, costurile de reînființare, de refacere a pădurilor vor fi mult mai mari. Noi nu trebuie să copiem de la nimeni aceste tehnologii, pentru că le-am avut. La nivelul anului 1989 aveam aproape o mie de funiculare. Acum, m-am uitat pe cifrele Comisiei de atestare la șase luni, avem 20 de funiculare. Pe o perioadă de doi ani, că așa se face atestarea, sunt declarate în jur de 45 de funiculare. Această cifră trebuie să fie crescută foarte mult. Cu ele putem face o exploatare a lemnului prietenoasă cu mediul. Dar în cele din urmă nevoia ne va duce acolo. Pentru că rețeaua de drumuri e și ea cum e. Vrând-nevrând vom ajunge la funiculare pentru că nu vom avea cum să scoatem lemnul pe actuala infrastructură, care nu mai e reabilitată din anii 90”, a spus președintele ASFOR, Ciprian Muscă, la AgroTv.
„Pentru a rezista într-o industrie, inclusiv în aceasta forestieră, trebuie să investești în tehnologie”
Ca să vedem cum funcționează un funicular „pe viu”, am fost într-o exploatare forestieră. Am stat de vorbă cu șeful acesteia, inginerul Mihai Scridonescu. El este angajat al grupului MIS din Lunca Ilvei.
Echipamentul lor este unul de ultimă generație. Care nu doar aduce bușteanul, ci îl și curăță de crengi. „Pentru a rezista într-o industrie, inclusiv în aceasta forestieră, trebuie să investești în tehnologie. Cu utilaje noi dai plusvaloare lemnului. Funicularul nostru este montat pe o platformă cu pilon fix ce are în componență un cap procesor care secționează lemnul în funcție de dimensiunile pe care noi i le transmitem operatorului. Lungimea liniei de funicular este de 800 de metri, el se poate muta, evident, oriunde ai nevoie, montajul durează între 4 și 6 ore. Este prins sus într-un arbore numit „capul mort”. Este automatizat, comenzile fiind date de un operator care stă în cabină. Acesta este fabricat în Austria și costă în jur de 500.000 de euro. Are motor Diesel de 1,9. Firma asigură training pentru cei care lucrează cu el. Gândiți-vă și la alte avantaje – rumegușul, coaja… Noi ani de zile nu aveam unde să le aruncăm, acum le vindem pe bani grei la firme ca Egger sau Kronospan, care fac OSB și PAL”, explică inginerul.
„Nu trebuie să te gândești la câștigul de moment”
Funicularul trage lemnul cu o viteză amețitoare, în câteva secunde. Pleacă dintr-o râpă și este adus sus pe cablu, curățat și apoi așezat frumos.
„Printre noi sunt unii care nu au înțeles importanța și rolul pădurii, s-au gândit doar la câștigul de moment. Când mă duc la o răritură, trebuie să am grijă să beneficiez și peste 10 ani, să scot lemnul fără să-mi bat joc. Trebuie să las elemente de viitor. Dar o pădure, ca să o ai, ai nevoie de intervenția omului”, a mai declarat inginerul pentru forestmania.ro.
„Le spun mereu oamenilor să nu zgârie arborii, pentru că o julitură le poate face rău, îi poate aduce în starea în care îi oprești dezvoltarea. Suntem atenți la fiecare bucată de lemn. De aceea funicularul este bun, pentru că e prietenos cu pădurea. Dar sigur că nu oriunde îl poți instala și mai e ceva – nu rentează să îl folosești pentru porțiuni mici. Cred că ar trebui schimbat ceva la legislație, pentru că nu merită să te duci cu el pentru 200 de metri cubi de lemn”, mai explică Mihai Scridonescu.
Finlanda: 98 la sută din exploatare este mecanizată
Un inginer silvic român stabilit în Finlanda, Paul Dima, spune că instalația pe cablu e cea mai bună tehnologie în industria forestieră. „Un avantaj e că lemnul vine curat, nu e tras prin noroaie și pâraie. El ajunge astfel la fabrica de prelucrare fără a produce daune echipamentelor de acolo. În Finlanda folosim foarte mult tehnologia. 98 la sută din exploatare este mecanizată. Ca și Austria și Elveția, ei au avut și au bănci care finanțează utilaje forestiere, ceea ce în România nu se întâmplă. România are 7 milioane de hectare de pădure, Finlanda are 23, dar volumul de lemn pe picior, efectiv lemnul care există în păduri, este foarte apropiat ca procent, aproape același volum. Avem același lemn pe 7 hectare cât are Finlanda pe 23. Pentru că România are o pădure regenerabilă excepțională, cu lemn de mare calitate și o biodiversitate recunoscută ca fiind cea mai bogată din Europa. Suntem dați exemplu în cercurile profesioniste, unde se discută strategii forestiere și climatice, nu la cei care dau clickuri la postări. De aceea, e nevoie să ridicăm calitatea lucrărilor de exploatare. Pentru că fără exploatarea forestieră oamenii nu au nici hârtie iginenică, nici cărți la școală sau nici măcar lenjerie intimă, care are celuloză. Iar funicularul ajută în acest sens, la o exploatare sigură și eficientă, mai puțin intruzivă. E nevoie de o mai bună colaborare între administratori și cei care exploatează”, a mai explicat Paul Dima.
[…] povestea un alt interlocutor de-al nostru: nu poți să stai în piață dacă nu faci investiții în tehnologie. Și la […]
[…] Cei de la Lunca Ilvei au noroc că mare parte din bușteni le vin deja curățați. De ce? Pentru că lucrează mult cu funicularul. Acesta are un dispozitiv care scoate toate crengile și pune în camion un buștean neted, gata de prelucrat. Ca să nu mai spunem că funicularul este un utilaj indicat și din alt motiv: nu afectează deloc pădurea – nu atinge arbori, nu strică semințișul. Am scris despre el, AICI. […]