DESCARCĂ APLICAȚIA:

ForestMania e despre și pentru iubitorii de pădure și lemn

ÎNTREBĂRI FRECVENTE

ÎNTREBĂRILE VOASTRE

18.6 C
București
16.2 C
Sibiu
14.3 C
Suceava
16.4 C
Covasna
15.7 C
Piatra Neamț
15.7 C
Braşov
13.4 C
Bistrița
22 C
Râmnicu Vâlcea
luni, octombrie 14, 2024

În 2024 vin bani pentru utilaje forestiere prin PNS. Detalii despre măsura DR-24

Recomandate

Pentru prima dată, sectorul forestier din România va beneficia în acest an de o schemă de ajutor de stat, prin Planul Național Strategic.

Am cerut detalii de la Ministerul Agriculturii despre stadiul în care ne aflăm.

Redăm în continuare întrebările noastre și răspunsurile de la minister:

1. Care este stadiul acestei măsuri în acest moment?

MADR: În conformitate cu prevederile legale aferente ajutoarelor de stat, pentru implementarea intervenției DR-24 este necesară elaborarea și aprobarea unei scheme de ajutor de stat care să cuprindă condițiile de acordare a ajutorului de stat aferent sprijinului financiar oferit prin intervenția DR-24.

Schema de ajutor de stat menționată a fost elaborată de către Direcția Generală Dezvoltare Rurală – Autoritate de Management pentru PNDR (DGDR – AM PNDR), urmând a fi înaintată pentru aprobare în cel mai scurt timp și, ulterior, comunicată Comisiei Europene.

Facem precizarea că schema de ajutor de stat va include, în plus față de condițiile din fișa intervenției DR-24, condiții specifice ajutoarelor de stat, precum și condiții rezultate din aplicarea legislației europene și naționale specifice acestui tip de sprijin financiar oferit prin intervenția DR-24.

Totodată, în această perioadă, AFIR, instituție care este responsabilă de implementarea schemei de ajutor de stat aferentă intervenției DR-24, elaborează ghidul solicitantului pentru această schemă.

2. Când va fi gata ghidul?

MADR: Aprobarea ghidului solicitantului implică mai multe etape, respectiv:

•        elaborarea draft-ului de ghid și transmiterea acestuia spre consultare reprezentanților Comitetului de Monitorizare pentru Planul Strategic PAC 2023-2027 (CM),

•        consultarea în cadrul CM a variantei rezultate ca urmare observațiilor transmise de reprezentanții CM,

•        publicarea în consultare publică a ghidului elaborat în baza etapelor precedente,

•        aprobarea prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și publicarea pe site-urile AFIR și MADR.

3. Când va fi lansat ghidul?

MADR: În contextul etapelor de elaborare a ghidului solicitantului precizate la punctul 2, DGDR – AM PNDR își propune ca aprobarea și publicarea pe site-urile AFIR și MADR a variantei finale a ghidului solicitantului să se realizeze în a doua jumătate a lunii aprilie. Facem precizarea că DGDR – AM PNDR estimează că lansarea primei sesiuni de depunere a cererilor de finanțare aferente schemei de ajutor de stat se va realiza în luna iunie 2024.

4. Care sunt etapele derulării acestei măsuri?

MADR: În plus față de elaborarea și aprobarea ghidului solicitantului, implementarea schemei de ajutor de stat implică parcurgerea mai multor etape, respectiv:

•        elaborarea de către AFIR a procedurilor operaționale pentru evaluarea cererii de finanțare, a sistemului de sancțiuni aplicabil schemei de ajutor de stat, precum și realizarea aplicației informatice de gestionare a implementării schemei de ajutor de stat,

•        desfășurarea sesiunii de depunere a cererilor de finanțare,

•        evaluarea-selectarea cererilor de finanțare și semnarea contractelor de finanțare,

•        depunerea cererilor de plată de către beneficiari,

•        monitorizarea implementării proiectelor, inclusiv pe perioada de 5 ani după efectuarea ultimei plăți aferente ultimei cereri de plată a beneficiarului.

5. Care ar fi concluziile seminarului de la Sibiu dedicat măsurii?

MADR: Seminarul de la Sibiu, organizat în perioada 18-20.12.2023 de către DGDR – AM PNDR, prin Rețeaua Națională de Dezvoltare Rurală, a avut ca scop prezentarea și discutarea modalităților de implementare a schemei de ajutor de stat, inclusiv a aspectelor specifice referitoare la tipurile de utilaje/echipamente eligibile, a condițiilor care trebuie să fie îndeplinite de aplicanți și a modalităților de verificare a acestora. Facem precizarea că DGDR – AM PNDR a invitat să participe la acest seminar instituțiile/organizațiile reprezentative pentru cele două categorii de beneficiari eligibili, respectiv operatorii economici atestați/reatestați pentru activitatea de exploatare forestieră și ocoalele silvice de regim, precum și experți din domeniul silviculturii specializați pe domenii specifice schemei de ajutor de stat, cum ar fi experți din cadrul Institutului Național de Cercetare- Dezvoltare în Silvicultură – Marin Drăcea, experți din domeniile protecției pădurilor și managementul riscului la incendii sau ai Universității Transilvania din Brașov, Facultatea de Silvicultură și Exploatări Forestiere, pentru domeniul exploatărilor forestiere. Totodată la seminar au participat reprezentanții AFIR, instituție responsabilă cu implementarea schemei de ajutor de stat, precum și reprezentantul Ministerului Mediului Apelor și Pădurilor, instituție care va sprijini AFIR în gestionarea anumitor aspecte legate de implementare a schemei de ajutor de stat.

Apreciem că seminarul organizat la Sibiu și-a atins scopul urmărit, organizarea acestuia fiind apreciată și de invitații prezenți. În perioada următoare, AFIR și DGDR – AM PNDR urmează să analizeze aspectele discutate în cadrul seminarului și să încorporeze în documentele de lucru (draftul de ghid al solicitantului) aspectele stabilite. De asemenea, pentru clarificarea punctuală a unor aspecte rămase în discuție, precum și a altor aspecte de implementare, AFIR și DGDR – AM PNDR va comunica în permanență cu reprezentanții organizațiilor/instituțiilor care au participat la seminar, astfel încât ghidul solicitantului precum și implementarea schemei să se realizeze într-o manieră cât mai transparentă și să răspundă nevoilor sectorului.

6. Ce ar trebui să știe managerul unei companii de exploatare forestieră despre această măsură?

MADR: Pentru a aplica în cadrul schemei de ajutor de stat, potențialii beneficiari trebuie să cunoască condițiile prevăzute în schema de ajutor de stat, respectiv condițiile prevăzute de fișa intervenției DR-24 și cele specifice schemei de ajutor de stat, care vor putea fi consultate pe site-ul MADR în perioada următoare, după definitivarea schemei de ajutor de stat.

Totodată, potențialii beneficiari vor putea fi în măsură să se informeze asupra detaliilor de implementare a schemei de ajutor de stat odată cu publicarea spre consultare a ghidului solicitantului (a se vedea cele precizate la punctul 2 de mai sus). De asemenea, facem precizarea că asociațiile reprezentative ale celor două categorii de beneficiari, respectiv ASFOR și Asociația Administratorilor de Păduri, au fost implicate încă de la începutul elaborării fișei intervenției și urmează a fi consultate în toate etapele de elaborare a ghidului solicitantului, astfel ca acestea să fie în măsură să informeze potențialii beneficiari asupra anumitor detalii de implementare, care să contribuie la creșterea șanselor de reușită ale aplicanților.

O măsură dedicată gestionării durabile a pădurilor

Prin sprijinul acordat în baza intervenției DR-24 se are în vedere gestionarea durabilă a fondului forestier național, respectiv:

  • reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și a eroziunii solului ca urmare a utilizării de echipamente noi, cu consum redus de combustibil și utilizării funicularelor la operațiunile de colectare a lemnului,
  • sechestrarea carbonului și adaptarea la efectele schimbărilor climatice, prin creșterea numărului de lucrări de conducere și îngrijire a arboretelor,
  • îmbunătățirea managementului durabil al pădurilor prin creșterea calității genetice a arboretelor ca urmare a creșterii numărului de lucrări de îngrijire și conducere efectuate, reducerea timpilor de realizare a lucrărilor de exploatări forestiere (prin utilizarea de echipamente noi),
  • creșterea gradului de sănătate a ecosistemelor forestiere ca urmare a îmbunătățirii calității monitorizării și combaterii bolilor și insectelor dăunătoare, precum și prin creșterea eficientizării managementului forestier (prin utilizarea de noi tehnologii – software, camere de supraveghere, senzori etc.).

DR-24 este o intervenție nouă, în PNDR 2014-2020 neregăsindu-se o măsură similară de susținere a investițiilor în sectorul forestier.

Intervenția vizează sprijinirea operatorilor economici atestați/reatestați care activează în domeniul exploatărilor forestiere (cu excepția Romsilva) și a ocoalelor silvice de regim autorizate pentru:

a. achiziția de echipamente/utilaje noi pentru colectarea și sortarea, încărcarea, manipularea lemnului în șantierele de exploatare (tractoare articulate, tractoare tip forwarder, funiculare, încărcătoare, semiremorci, tractoare specializate, cap procesor, etc.)

b. achiziția de echipamente noi pentru efectuarea lucrărilor de conducere și îngrijire a arboretelor (motounelte, motoferăstraie, tractoare specializate, etc.)

c. achiziția de utilaje noi pentru tocarea lemnului

d. achiziția de echipamente de management al riscului (pentru monitorizarea și prevenirea incendiilor și monitorizarea, prevenirea și combaterea bolilor și insectelor dăunătoare) sau pentru monitorizarea managementului forestier (ex. camere supraveghere, senzori de mișcare/sunet, etc.)

e. achiziția sau utilizarea unor programe informatice pentru gestionarea echipamentelor/utilajelor achiziționate și/sau gestionarea proceselor de exploatare, transport și depozitare a materialului lemnos

f. costuri generale ale proiectului.

Pentru obținerea sprijinului financiar în cadrul intervenției DR-24, solicitanții vor depune cereri de finanțare la AFIR în cadrul sesiunilor de depunere a cererilor de finanțare, cereri întocmite conform modelului care va fi prevăzut ca anexă la ghidul solicitantului. Un solicitant poate depune o singură cerere de finanțare în cadrul intervenție pe toată durata de aplicare a acesteia.

Condițiile de eligibilitate necesar a fi îndeplinite de către potențialii beneficiari ai intervenției sunt următoarele:

  • ocoalele silvice trebuie să aibă în administrare și/sau să asigure servicii silvice cel puțin/pentru cel puțin 2.000 de ha de teren forestier pentru care este/sunt în vigoare un amenajament/amenajamente silvice (amenajamentul se consideră a fi în vigoare după ce a fost avizat procesul verbal al conferinței a II-a de amenajare);
  • operatorii economici trebuie să fi efectuat lucrări de exploatări forestiere în ultimul an pentru cel puțin 30% din capacitatea atestată;
  • achiziția de echipamente de tipul funicularelor este eligibilă numai solicitanților care au efectuat lucrări de exploatări forestiere în anul premergător depunerii aplicației pentru cel puțin 10% din capacitatea atestată în județe în care zona de munte reprezintă cel puțin 30%;
  • solicitanții trebuie să demonstreze asigurarea cofinanțării investiției;
  • solicitanții încadrați în categoria întreprinderilor aflate în dificultate, conform prevederilor din schema de ajutor de stat, nu sunt eligibili;
  • solicitanții împotriva cărora au fost emise decizii de recuperare definitivă a unui ajutor de stat, dacă respectivele decizii de recuperare nu au fost executate, nu sunt eligibili.

Sprijinul financiar în cadrul acestei intervenții se acordă în urma parcurgerii procesului de selecție, notificării beneficiarului privind finanțarea cererii de finanțare și semnarea contractului de finanțare. Selecția cererilor de finanțare va fi realizată pe baza criteriilor de selecție, cu încadrarea în alocarea financiară disponibilă.

Informații generale legate de implementarea intervenției:

Durata de execuție a contractului de finanțare este de 2 ani pentru investițiile în achizițiile fără leasing financiar de utilaje, instalații, echipamente și dotări noi și de 3 ani pentru investițiile în achizițiile prin leasing sau alte tipuri de investiții.

Plata efectivă a ajutorului se realizează prin rambursarea costurilor eligibile efectuate în prealabil de beneficiar, în baza cererilor de plată depuse de beneficiar şi autorizate la plată de către AFIR în urma parcurgerii procedurilor specifice.

Beneficiarii prezintă cererea eligibilă pentru prima tranșă de plată și documentele justificative în termen de cel mult 6 luni de la data semnării contractului de finanțare. Acest termen se poate prelungi cu cel mult 3 luni, cu plata penalităţilor prevăzute în contractul de finanţare şi cu prezentarea de către beneficiar a dovezii demarării implementării proiectului.

Beneficiarul poate solicita avans de până la 50% din contribuția financiară a Uniunii Europene și contribuția publică națională. Plata avansului este condiționată de constituirea unei garanții în procent de 100% din valoarea avansului, prezentată sub formă de scrisoare de garanție bancară sau, în cazul beneficiarilor publici, sub formă de scrisoare de garanție bancară sau scrisoare de garanție emisă de o instituție financiară nebancară înregistrată pe toată perioada de valabilitate a garanției în Registrul special al Băncii Naționale a României.

Cheltuielile legate de achiziția în leasing pot fi considerate eligibile doar în cazul în care leasingul ia forma unui leasing financiar și prevede expres obligația beneficiarului de a cumpăra activele respective în perioada de implementare a proiectului, până la ultima cerere de plată.

Cheltuielile necesare pentru implementarea proiectului sunt eligibile dacă sunt realizate efectiv după data semnării contractului de finanțare cu agenția de plată, cu excepția cheltuielilor necesare pentru elaborarea cererii de finanțare pe care beneficiarul le-a suportat înainte de semnarea contractului.

Activele corporale și necorporale rezultate din implementarea proiectelor trebuie să fie incluse în categoria activelor proprii ale beneficiarului și să fie utilizate pentru activitatea care a beneficiat de finanțare nerambursabilă pentru minimum 5 ani de la data efectuării ultimei plăți, aceasta reprezentând perioada de monitorizare a proiectului.

Implementarea intervenției se va realiza de către AFIR în baza unor documente de implementare (schemă de ajutor de stat, ghidul solicitantului, regulamentul de organizare și funcționare a procesului de evaluare, selecție și a procesului de verificare a contestațiilor pentru cererile de finanțare, procedurile operaționale de evaluare-selectare, contractare, verificare-control, plată și monitorizare și sistemul de sancțiuni etc.) care urmează a fi elaborate în perioada următoare și aprobate prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale. Facem precizarea că ghidul solicitantului, inclusiv stabilirea criteriilor de selecție și a punctajele aferente, vor fi supuse consultării în cadrul subgrupului de lucru silvicultură aferent Comitetului de Monitorizare pentru PS PAC 2023-2027, din care face parte și Asociația Forestierilor din România – ASFOR.

Ciprian Dumitru Muscă: „Trebuie să ne mobilizăm să absorbim fondurile!”

Președintele ASFOR spune că toată lumea are șanse egale când vine vorba de accesarea fondurilor din PNS.

„Este un început și trebuie să ne mobilizăm să absorbim aceste fonduri și să ne luptăm pentru realocări și ulterior pentru a îmbunătăți măsura. Finanțarea vine, ca orice finanțare, prin procedură competitivă, unii vor câștiga, alții vor pierde. Cu siguranță unii vor fi supărați, însă trebuie să renunțăm la balada mioriței și trebuie să luptăm pentru a fi competitivi și, indiferent dacă vom câștiga sau vom pierde, trebuie să susținem necesitatea finanțării sectorului forestier, în special a exploatării lemnului. Breasla forestierilor este formată din firme de exploatare și, indiferent dacă sunt mici sau mari, toți au șanse egale, toți sunt forestieri, toți stau la aceeași masă.

Ne uităm la agricultură și vedem diferența. Acolo unde au existat scheme de finanțare a utilajelor agricole, sunt și utilaje agricole noi. Sectorul forestier este o victimă a unei imagini publice negative care a dus la încadrarea lui într-un grad de risc foarte ridicat, ceea ce îl face nefinanțabil din partea băncilor și în același timp nu este finanțat nici prin instrumente ale statului, motivat tocmai de aceeași imagine negativă.

În lipsa intervenției, lucrările de exploatare forestieră vor fi executate în continuare cu echipamente învechite, în condițiile unor pante și distanțe de colectare mari în majoritatea parchelor, iar numărul lucrările de îngrijire și conducere a arboretelor va fi redus, conducând astfel la afectarea resurselor de sol și apă, creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră, reducerea gradului de sechestrare a carbonului și la scăderea gradului de adaptare a arboretelor la efectele schimbărilor climatice”.

Mai multe articole

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!

Cele mai noi