Când dai peste 300.000 de euro pe un forwarder de la John Deere trebuie să ai garanția că, la nevoie, ai service asigurat și, mai ales, piese de schimb după care să nu stai să aștepți. Un utilaj care stă înseamnă bani pierduți. Cei care sunt clienți Elmas și au probleme cu echipamentele ajung într-un final la Sorin Olteanu, un tânăr pasionat de motoare mari. I-am pus câteva întrebări.
Forestmania.ro: John Deere este un brand recunoscut și apreciat la nivel mondial. Am vrea să ne spuneți care sunt utilajele pentru sectorul forestier pe care firma dvs, ca unic importator si distribuitor, le vinde în România.
Sorin Olteanu: Noi ca unici importatori vindem cel mai des forwarder, skidder, harwester. Pentru cine nu e familiarizat cu termenii, pot spune că un skidder este utilajul care transportă buștenii tăiați de la locul exploatării până la rampa de încărcare. Fiind un utilaj mai mic, se poate strecura în pădure cu ușurință. Este echipat cu troliu pentru aducerea buștenilor și grapple (gheare de prindere) pentru tractarea buștenilor.
Forwarder-ul este un utilaj pentru transportul buștenilor din pădure până la accesul caminoanelor. Este destinat pentru transportul, încărcarea și descărcarea buștenilor. Remorca se poate adapta pe lungime, în funcție de nevoia clientului. Și tot la cererea clientului, poate avea montat graifer cu drujbă super grip pe capul de prindere astfel încât să și taie bușteanul pe lungime. De exemplu, avem un client în România care a cumpărat modelul 1510G și a fost dotat în premieră cu macaraua CF7S XI Power ajungând la 143 kNm putere de ridicare și o rază maximă de acțiune de 10 m. De asemenea, modelul respectiv beneficiază de graiferul special Grippen 035 cu fierastrău hidraulic X3M, care asigură posibilitatea secționării lemnului cu comandă directă din cabina forwarder-ului.
Harvester-ul este destinat tăiarii buștenilor. Fiind echipat cu un cap procesor inteligent, operatorul poate cepui buștenii, poate să-i taie la o lungime dorită și poate urmări diametrul lor. Astfel, va ști cum să îi sorteze ulterior.
Forestmania.ro: Comparativ cu alți producători, echipamentele dvs sunt mai scumpe. De ce? Doar pentru că e un brand cunoscut?
Sorin Olteanu: Prețul este unul corect! Începe cu tehnologia și cercetarea care sunt investite în aceste utilaje. Apoi calitatea pieselor, durabilitatea și fiabilitatea lor. Aceste lucruri fac să fie un brand cunoscut.
Forestmania.ro: Care ar fi punctele slabe ale unui forwarder John Deere? Dar punctele tari?
Sorin Olteanu: Un punct slab, din experiența clienților, dacă îl pot numi punct slab, ar fi un consum cu 2% mai mare față de alte utilaje. Dar este justificat de un motor mai puternic și tehnologizat!
Iar din experiența mea, dar este o chestie generală, utilizarea necorespunzătoare și lipsa instruirii operatorilor duc la defecțiuni ale utilajelor. Pun mare accent pe acest aspect pentru că de aici pleacă toate problemele.
Ca puncte tari: durabilitatea lor, dacă sunt îngrijite la timp prin mentenanță și inspecții pentru prevenirea defecțiunilor.
La acest punct dacă îmi dați voie, ca o paranteză, noi în firmă avem simulator de utilaje și putem face traininguri.
Forestmania.ro: Cu ce fel de probleme vin în service?
Sorin Olteanu: Cel mai des vin cu probleme hidraulice (pompele) care sunt reparate la sediul nostru pe standul hidraulic, unde sunt testate și reglate în parametrii producătorului. Aceste defecțiuni sunt cauzate de operator, pentru că solicită utilajul peste regimul normal de utilizare.
Sau pe partea de alimentare, pentru că este folosită o motorină necorespunzătoare. Dar, cu o revizie de filtre și poate o pompă de joase, problemele dispar. Noi deținem stand hidraulic, cum spuneam, electronic, pe care testăm și reparăm pompe, distribuitoare, hidromotoare. Acest stand se află în sediul Elmas din Brașov. Din câte știu, suntem singurii din țară care avem un astfel de stand electronic, cu grafice… Pompele, cum se știe, nu se pot repara pe utilaj, ci numai pe un stand.
Forestmania.ro: Dacă eu cumpăr un produs de la dvs, pot să îl repar oriunde? Că poate sunt departe de service.ul dvs.
Sorin Olteanu: Timp de un an, cât utilajul este în garanție, sunteți obligați să mergeți la un service autorizat John Deere. Avem posibilități personalizate de prelungire a garanției. Puteți interveni personal asupra utilajului, dar într-un final – scurt – tot la noi ajungeți pentru că documentația tehnică și software -ul sunt deținute doar de firmă autorizată John Deere.
Forestmania.ro: Unde aveți service?
Sorin Olteanu: Ca punct central, sediul mare este în Sânpaul, județul Mureș, dar avem echipe de teren și acoperim întreaga țară. Am colegi pentru fiecare parte – mecanică, hidraulică, soft.
Forestmania.ro: Am vrea să ne dați câteva exemple de costuri de service.
Sorin Olteanu: Aici nu vă pot oferi un exemplu clar. Ele diferă de la caz la caz. Sunt mai mulți factori implicați în costul final (drum, manoperă, cost piesă, locația, etc).
Forestmania.ro: Vindeți și produse second hand? Există interes? Și cât costă, față de un utilaj nou?
Sorin Olteanu: Da, vindem și SH, cererea cea mai mare o avem pe skkidere din gama 540 GIII. Dar foarte greu onorăm comenzile, pentru că sunt foarte rare și nu se mai fabrică. Următoarea categorie sunt forwarderele, cu costuri ajungând și până la 1/3 din costul unui utilaj nou.
Forestmania.ro: Mulți preferă produsul românesc pentru exploatarea forestieră, pe motiv de service, piese de schimb și timp. Nimeni nu vrea să țină utilajul pe loc până vine o piesă din altă țară…
Sorin Olteanu: Da, aici există un adevăr, poate fi un timp diferit față de piesele pentru utilajele românești. Numai că noi avem un stoc propriu de piese, astfel încât această problemă este de cele mai multe ori rezolvată. Iar un utilaj John Deere nu se strică la primul hop…
Forestmania.ro: Ce pregătire aveți? Și de ce ați ales acest tip de mecanică?
Sorin Olteanu: Pregătirea mea este de inginer mecanic pentru utilaje agricole, care nu diferă față de cele forestiere. Și am ales să fac asta din plăcere și pasiunea pentru motoare.
Forestmania.ro: Aveți idee câte utilaje forestiere J. Deere sunt în sectorul forestier din România? Ținând cont și de faptul că unii iși pot cumpăra din alte țări…
Sorin Olteanu: Un număr exact nu pot să vă spun, dar, din evidența noastră, cifra este undeva între 130 – 150.
Forestmania.ro: Este vreo diferență între costurile de service din România și cele din alte țări? Cât costă, de exemplu, o piesă la noi și cât costă aceeași piesă în Austria?
Sorin Olteanu: Exact un cost pentru străinătate nu știu să vă spun (depinde de fiecare reprezentat ce adaos are). Noi, reprezentanții John Deere, avem costuri stabilite de furnizor. Pe partea de service însă vă pot spune că avem cele mai mici prețuri la manoperă.
Forestmania.ro: Cât de importantă e pregătirea operatorului?
Sorin Olteanu: Pregătirea operatorilor este foarte importantă. Fiind un utilaj destul de costisitor și cu comenzi și funcții multiple, operatorul trebuie să învețe rolul lor, trebuie să știe când poate executa comenzi multiple și când nu, care este solicitarea lui maximă, astfel încât să poată anticipa fiecare mișcare pe care o execută fără să își pună viața în pericol. În acest sens, noi venim în întâmpinarea lor cu pregătire profesională prin cursuri de specialitate, teoretice și tehnice, cu ajutorul simulatorului forestier.
Forestmania.ro: Care sunt recomandările pe care le faceți unui antreprenor care cumpără un utilaj John Deere?
Sorin Olteanu: Să-și trimită omul/oamenii la instruire de specialitate, să facă reviziile la timp, cu piesele corecte. Ceea ce le spunem însă întotdeauna este că au făcut o alegere bună!