Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Tánczos Barna, și secretarul de stat Ionuț Sorin Banciu se află în aceste zile la Consiliul informal al miniștrilor Mediului și Energiei din UE, organizat la Amiens, în Franța.
Tánczos Barna a enumerat măsurile luate la Paris pentru reducerea emisiilor CO2, spunând că se pot adopta și în marile orașe din România:
„Parisul a fost primul oraș din Franța în care a fost introdus sistemul zonelor ecologice, marcând, prin buline ecologice și clasificând, astfel, mașinile în funcție de nivelul de poluare. Conform acestor buline ecologice, vehiculele pot circula doar în anumite zone.
Încă din 2015 autoritățile locale au interzis autobuzelor cu data fabricației mai veche de octombrie 2001 și camioanelor de peste 3,5 tone accesul în oraș de la 8 dimineața până la 8 seara. Din 2016 au extins interdicția la toate vehiculele fabricate înainte de 1997, respectiv la motocicletele fabricate înainte de 2000.

Din 2024, este planificată o interdicție totală a vehiculelor diesel în aceste zone.
Măsurile aplicate la Paris pot fi preluate și în marile orașe din România, reducând, astfel, emisiile de noxe și oferind oamenilor un aer mai curat și condiții de viață sănătoase și durabile”, este mesajul transmis de ministru.
La rândul său, secretarul de stat Ionuț Sorin Banciu a menționat și o altă temă a dezbaterilor de la Amiens:

„Un subiect drag mie: propunerea de Regulament European care vorbește despre interzicerea importului și a exportului de produse care provin din despăduriri și degradarea pădurilor.
Europa și europenii trebuie sa fie conștienți de impactul pe care consumul anumitor produse îl are asupra pădurilor Planetei, în special asupra celor din zonele tropicale.
Soia, carnea de vită, uleiul de palmier sunt câteva dintre produsele care contribuie semnificativ la pierderea celor mai complexe ecosisteme forestiere pe care le mai avem.
Europa are o responsabilitate imensă în reducerea impactului negativ asupra acestor ecosisteme.
Acest Regulament este un instrument puternic care va contribui semnificativ la curățarea lanțurilor de aprovizionare de produse cu risc de defrișare, iar România se alătura acestui demers”.

Site-ul francez ladiplomatie.fr anunța, înaintea Consiliului, că miniștri Mediului și Energiei vor discuta patru proiecte prioritare pentru Președinția franceză a Uniunii Europene (PFUE), în special pachetul legislativ Fit for 55.
„Prezentat în vara anului 2021, acest set de legi ar trebui să permită UE să-și atingă noul obiectiv climatic. Cele 27 de state au convenit într-adevăr să-și reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Pachetul legislativ conține mai multe măsuri de anvergură. Taxa de frontieră pe carbon, revizuirea ascendentă a obiectivelor privind eficiența energetică și utilizarea energiei din surse regenerabile în Europa, introducerea unei taxe pe kerosen, crearea de noi piețe de carbon pentru transport și încălzirea clădirilor începând cu 2026… Dintre toate aceste măsuri, mai multe se referă la impozitarea emisiilor de carbon. Prin urmare, acestea ar putea avea un impact direct asupra prețurilor la încălzire sau la combustibil. Ceea ce le face pe atât de cruciale, pe atât de explozive.

Această întâlnire este, de asemenea, o oportunitate de a discuta alte trei probleme „fierbinți”. În acest caz: biodiversitatea, produsele fito-farmaceutice și chimice și economia circulară”, mai arată sursa citată.

În perioada 20-22 ianuarie 2022, ministrul francez pentru Tranziție Ecologică, Barbara Pompili, îi găzduiește la Amiens pe miniștrii Energiei și Mediului din cele 27 de state ale Uniunii Europene. Într-o postare pe contul său oficial de Facebook, Barbara Pompili a atașat o fotografie cu toți cei prezenți, cu textul:
„Aproape 50 de miniștri ai Mediului și Energiei s-au adunat la Amiens pentru președinția franceză a Consiliului Uniunii Europene. În centrul discuțiilor noastre: cum să conduci o tranziție ecologică corectă din punct de vedere social?”
Sursa: ladiplomatie.fr