Noile tehnologii transformă rapid gestionarea pădurilor, aducând-o în lumea electronică. În viitor, gestionarea pădurilor nu va mai fi constrânsă de timp sau loc – pădurea virtuală devine realitate. Ca pionier în domeniu, Metsä Group și-a dezvoltat puternic oferta de servicii electronice pentru proprietarii de păduri în ultimii ani, arătând calea întregii industrii forestiere. Curba de creștere a serviciilor electronice este ascendentă: la mijlocul anului 2017, aproximativ 28% din întregul comerț cu lemn al Metsä Group se desfășura printr-un canal electronic, iar procentul la vânzarea de servicii de gestionare a pădurilor era și mai mare.
Tranzacții Online și Scanări Mobile

Metsäverkko, aplicația mobilă a grupului, aduce pădurea în buzunarul tău. Un lucru este cert: în viitor, gestionarea pădurilor va fi din ce în ce mai digitală, fără constrângeri de timp sau loc. Ne îndreptăm spre păduri virtuale. Va veni o zi în care proprietarii de păduri vor putea să-și viziteze pădurile din confortul propriului living – poate nu chiar mâine; mai sunt câțiva pași de dezvoltare de făcut, dar pădurile virtuale sunt pe drum.
În prezent, Metsä Group lucrează cu Tieto Oyj și startup-ul CTRL Reality pentru a dezvolta un demo de pădure virtuală, care va fi gata în toamna anului 2017. „Scopul nostru este de a crea o metodă pentru a crea o replică virtuală a oricărei păduri, folosind date din diverse surse”, spune Juha Jumppanen, SVP, Servicii pentru Membri la Metsä Group.
Noile tehnologii avansate au devenit rapid o parte a industriei forestiere și au adus cu ele multe oportunități: noi tipuri de servicii și confort pentru proprietarii de păduri, informații mai precise despre proprietățile forestiere și costuri în scădere. Contrar a ceea ce ați putea crede, în multe feluri, serviciile forestiere digitale aduc proprietarii de păduri mai aproape ca niciodată de pădurile și gestionarea lor.
„Noile metode vor revoluționa planificarea forestieră. Acestea vor ajuta la scăderea costurilor de elaborare a planurilor forestiere, iar informațiile privind o proprietate forestieră vor fi mai precise. În viitor, la achiziționarea unei proprietăți forestiere, ar putea fi disponibil un video cu dronă al acesteia și va fi posibil să existe și planuri 3D sau virtuale ale pădurii. Planul virtual al pădurii va fi posibil în curând – ritmul de dezvoltare a tehnologiei și a echipamentelor din domeniu este uimitor. În viitor, vom putea utiliza planuri virtuale ale pădurii atunci când ne întâlnim cu proprietarii de păduri și facem o vizită virtuală în pădurile lor, de exemplu”, spune Jumppanen despre direcția de dezvoltare.
Metsäverkko: Pădurea în Buzunar
Ca pionier în domeniu, Metsä Group a utilizat activ digitalizarea pentru a dezvolta serviciile existente și noi ale companiei pentru proprietarii de păduri. Un exemplu al noilor servicii aflate la dispoziția proprietarilor de păduri este aplicația mobilă Metsä Group, Metsäverkko, lansată la sfârșitul anului 2014. Aceasta este un plan forestier mobil, o „pădure de buzunar”, ca să spunem așa, care permite desfășurarea activității forestiere oricând și oriunde.
„Proprietarii de păduri își pot încărca propriul plan forestier pe dispozitivul lor mobil, permițându-le să îl verifice și să îl gestioneze folosind dispozitivul. Când se deplasează în pădure, puteți utiliza aplicația mobilă Metsäverkko pentru a vedea pe o hartă unde vă aflați, precum și ce tipuri de lucrări de gestionare a pădurii și de exploatare forestieră trebuie efectuate în continuare în fiecare parcelă, precum și previziunile lor de venituri/cheltuieli”, spune Jumppanen.
Cu noile aplicații mobile, puteți gestiona activitatea dvs. forestieră oricând și oriunde. Cu serviciul mobil Metsäverkko, proprietarii de păduri pot urmări măsurile care au fost luate, își pot actualiza planul forestier și pot stoca note și imagini conectate la parcelele forestiere. Ceea ce face ca aplicația să fie unică este că poate fi utilizată offline în timp ce vă aflați efectiv în pădure. O conexiune la internet este necesară doar la instalarea programului și pentru încărcarea datelor despre proprietate.
„În Finlanda, problema a fost întotdeauna că aplicațiile mobile au necesitat o conexiune la internet. Atunci când hărțile sunt transferate înainte și înapoi, este necesară o conexiune bună la internet pentru o experiență lină a utilizatorului. Atunci când utilizați acest tip de versiune offline, experiența utilizatorului va fi bună, indiferent de acoperirea internetului”, spune Jumppanen.
Serviciile Digitale Cresc Rapid
Un alt salt digital semnificativ a fost făcut în iunie 2015, când Metsä Group a realizat prima sa tranzacție electronică de lemn. Tranzacția a fost confirmată folosind identificatorii bancari în serviciul actualizat Metsäverkko al Metsä Group.
„În Metsäverkko, clienții pot verifica propriile detalii de membru, planurile forestiere și activele forestiere mai detaliat decât în aplicația mobilă. În plus, clienții pot ține contabilitatea forestieră și pot efectua diferite verificări de simulare și optimizare, adică pot vedea cum maximizarea veniturilor din exploatare pe termen scurt afectează fluxurile de numerar viitoare”, continuă Jumppanen.
Serviciile electronice și tranzacțiile electronice cu lemn sunt acum în creștere rapidă. Metsä Group realizează aproximativ 35.000 de tranzacții cu lemn anual în Finlanda și cumpără peste 20 de milioane de metri cubi de lemn, majoritatea provenind de la proprietarii de păduri finlandezi. Întreaga industrie forestieră a Finlandei plătește anual proprietarilor de păduri privați finlandezi aproximativ 1,6 miliarde EUR din veniturile din tranzacțiile cu lemn, iar tranzacțiile individuale valorează în medie peste 10.000 EUR. La mijlocul anului 2017, aproximativ 27% din întregul comerț cu lemn al Metsä Group se desfășura printr-un canal electronic, iar procentul pentru vânzarea de servicii de gestionare a pădurilor era și mai mare.
„O tranzacție prin internet este destul de normală în lumea comerțului cu amănuntul, dar comerțul electronic cu lemn ar putea fi comparat cu o vânzare complet digitală de imobiliare sau de mașini.” Aceasta duce industria forestieră și comerțul cu lemn într-o eră complet nouă și oferă tot felul de oportunități complet noi. Suntem lider de piață în aceste servicii. Nu este posibil să se desfășoare comerțul cu lemn sau să se cumpere servicii de gestionare a pădurilor cu niciun alt operator din Finlanda”, spune Jumppanen.
Lumea electronică a intrat, de asemenea, în serviciul clienți cu pași mari. Serviciul clienți multi-canal al Metsä Group este un exemplu concret în acest sens: membrii sunt serviți prin serviciul de chat Metsäverkko și co-browsing, precum și prin canalele de servicii pentru clienți deschise pe Twitter și Facebook. Noile servicii au crescut enorm în popularitate. De exemplu, numărul de sesiuni de chat este de așteptat să crească de câteva ori în 2017 față de anul precedent.
Păduri Virtuale: Viitorul Industriei
Pe termen lung, se va crea o replică digitală a pădurilor finlandeze. Metsä Group cercetează, testează, utilizează și dezvoltă activ noi tehnologii și servicii pentru a le oferi proprietarilor de păduri. Potrivit lui Juha Jumppanen, viziunea pe termen lung a companiei este de a crea o replică digitală a pădurilor finlandeze.
