Parisul a devenit un exemplu global de adaptare la schimbările climatice, stabilind noi priorități prin strategii ambițioase care vizează înverzirea orașului. Capitala Franței tinde spre un viitor verde, mai prietenos și rezistent la efectele încălzirii globale. Noul plan climatic al orașului urmărește reducerea limitelor de viteză, reutilizarea benzilor de circulație și crearea unor „oaze” urbane pentru combaterea căldurii extreme. Unul dintre obiectivele care figurează în fruntea listei este eliminarea a 60 000 de locuri de parcare și înlocuirea acestora cu arbori, la baza priorităților aflându-se creșterea numărului de arbori în oraș.
Noul Plan climatic 2024-2030
Noul plan climatic 2024-2030 al orașului a fost lansat acum o săptămână, urmând să fie votat de Consiliul Parisului. Această inițiativă este cu adevărat de apreciat, într-un oraș cu o densitate mare și cu un flux uriaș de turiști, viața devine sufocantă, iar o gură de aer proaspăt ar fi binevenită. Îmbucurător este faptul că acest plan vine după alte inițiative de a reduce emisiile de carbon, acțiuni care au adus multă atenție la nivel internațional asupra capitalei franceze.
Conform bloomerg.com, în deceniul care a trecut de la preluarea mandatului de către primarul Anne Hidalgo a fost o perioadă înfloritoare. Sursa menționează despre planul „Mai rapid, mai echitabil, mai local” că intenționează să extindă progresele anterioare, transformând Parisul într-un oraș mai rezistent la condițiile meteo extreme, prietenos cu pietonii și cu mai puține mașini.
Pentru a-și îndeplini obiectivele, Parisul țintește spre crearea a 300 de hectare de spații verzi până în 2030, dintre care 10% până în 2026, iar eliminarea locurilor de parcare va juca un rol fruntaș în atingerea scopului.
„Numeroasele locuri de parcare care flanchează străzile pot fi înlocuite relativ ușor cu rânduri de arbori plantați în straturi care ajută și la absorbția apelor pluviale.”, exemplifică bloomerg.com
Problema căldurilor extreme și pietonalizarea
„Oazele” urbane reprezintă un obiectiv important. Acestea vor servi drept loc de repaus, iar arborii integrați într-un design armonios, lângă structuri precum sunt foișoarele, vor contribui la scăderea temperaturii aerului.
Temperaturile ridicate reprezintă un capitol extrem de problematic al orașului, acestea generând un puternic efect de insulă de căldură urbană. De aceea, planul se orientează spre rezolvarea problemei prin centre de răcire în cartiere, măsuri de reconfigurare a programului zilnic celor care lucrează în aer liber, pentru a preveni expunerea îndelungată la soare, dar și angajamentul de a instala „acoperișuri reci” izolate sau reflectorizante pe 1 000 de clădiri publice.
Crearea unui nucleu fără mașini în inima fiecărui arrondissement va accelera pietonalizarea.
„Pe bulevardul Périphérique, cunoscuta șosea de centură interioară a Parisului, municipalitatea va aloca o bandă de circulație exclusiv pentru utilizarea vehiculelor de transport în comun și a celor care fac carpooling. Pe benzile care vor rămâne deschise tuturor, limitele de viteză vor fi reduse la 50 de kilometri pe oră.”, scrie bloomerg.com
Propunerile sunt susceptibile de a fi votate într-un consiliu în care partidele din coaliția primarului Hidalgo formează o majoritate. Sub conducerea lui Hidalgo orașul și-a manifestat intens atitudinea negativă vizavi de traficul auto, interzicând accesul mașinilor poluante și reducând limitele de viteză. Iar planurile precum cele de eliminare a parcărilor au deja la bază proiecte implementate, care au creat spații verzi și pietonale în piețe și intersecții importante, transformându-le din nou în sufragii în aer liber.
Sabrina Vacari