Organizatorul evenimentului SuperKarpata Trophy a anunțat încheierea acestuia, după ce în mediul online din România au apărut numeroase proteste, dar și controale ale autorităților de mediu în zonele alese pentru participanți.
Practic, este vorba despre o competiție de offroad cu participanți din nouă țari, ce a fost organizată în Munții Apuseni.
Ieri, reprezentanții Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Bihor s-au deplasat împreună cu comisarii Gărzii Naționale de Mediu în aria Muntele Șes, după ce un grup organizat de autovehicule 4×4 și 6×6 participante la circuitul ilegal organizat sub egida „Superkarpata 2023” au încalcat legislația privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, intrând pe suprafața ariei speciale de conservare fără a avea aviz emis de către ANANP – ST Bihor.
Astfel, după cum relatează g4media.ro, s-a constatat:
- că mai multe autovehicule 4×4 și 6×6, au intrat în data de 15.05.2023 pe suprafața ariei speciale ROSAC0032 Muntele Șes prin drumul forestier de la Valea Morii care deși avea accesul interzis cu barieră poziționată pe poziția închis și blocată cu lanț, au forțat intrarea trecând pe lângă aceasta, pe suprafața fondului forestier prin pădure;
- drumul forestier de la Valea Morii are mai multe bariere montate, deoarece este întins pe două zone de acces spre fondul forestier însă toate barierele au fost forțate atât prin acces pe lângă acestea în afara drumului, cât și prin tăierea lanțurilor cu care acestea au fost asigurate pe poziția închis;
- s-au identificat mai multe urme de cauciucuri cu crampoane atât pe drumul forestier Valea Morii, cât și în mai multe zone din afara drumului forestier prin pădure;
- pe drumul forestier care duce la Valea Omului, s-au constatat din nou ieșiri de pe suprafața acestuia în mai mult zone prin identificarea de urme de crampoane de la cauciucuri utilizate de autovehicule de tip 4×4;
- suprafața afectată de autovehiculele 4×4 este greu de estimat; accesul nefiind facil, nu a permis parcurgerea întregului traseu utilizat de participanții la competiție.
La data deplasării în teren nu s-a realizat o notă de constatare cu comisarii Gărzii de Mediu, deoarece suprafața ce a necesitat a fi verificată a fost foarte întinsă, astfel că, la nivelul Gărzii de Mediu, prin decizia Comisarului Șef Sever Șerbănescu, s-a luat decizia să se finalizeze o notă de constatare la sediul Gărzii de Mediu pe baza pozelor și notărilor făcute în teren.
Reprezentanții Serviciului Teritorial Cluj al ANANP au notificat GNM – Comisariatul Județean Cluj și Jandarmeia Montană, solicitând trimiterea de echipaje pe traseele pe care s-au semnalat deplasări ale participanților la competiția în speță. Lucru care s-a și întâmplat ulterior.
Merită precizat că pe afișele participanților la off-road era și sigla Romsilva. Ca atare, regia a transmis azi un comunicat.
Sigla RNP, folosită abuziv
„În urma informatiilor privind desfasurarea evenimentului SuperKarpata Trophy in tara noastra, intre 12 si 21 mai 2023, Regia Nationala a Padurilor – Romsilva face urmatoarele precizari:
Organizatorul evenimentului SuperKarpata Trophy foloseste, in mod abuziv, sigla Regiei Nationale a Padurilor – Romsilva, inducand in mod inselator participantilor si publicului o implicare a Romsilva in organizarea acestei competitii.
Regia Nationala a Pădurilor – Romsilva nu este implicata in niciun fel in organizarea acestui eveniment, nu a fost informata in prealabil si nici nu a aprobat desfasurarea SuperKarpata Trophy in fondul forestier proprietatea publica a statului, pe care il administreaza.
Silvicultorii, impreuna cu autoritatile de aplicare a legii, au impiedicat accesul participantilor la SuperKarpata Trophy in fondul forestier si in ariile naturale protejate administrate de Regia Nationala a Padurilor – Romsilva.
Precizam ca inainte de debutul evenimentului din acest an, Regia Nationala a Padurilor – Romsilva a notificat organizatorii, Muller – Hartburg Dienstleistungsgesellschaft mbH, ca nu le este permisa folosirea siglei institutiei noastre si nu le este permis accesul in fondul forestier administrat de Romsilva.
Mentionam ca organizatorii SuperKarpata Trophy se prevaleaza de un protocol de colaborare incheiat in anul 2016 cu Regia Nationala a Padurilor – Romsilva, care prevedea posibilitatea folosirii unor drumuri forestiere administrate de Romsilva, in anumite conditii si cu respectarea legislatiei din domeniul silvic, protocol care a fost incalcat in mod repetat de catre Muller – Hartburg Dienstleistungsgesellschaft mbH si care acum este in proces de denuntare”, punctează cei de la RNP.
Sfaturi pentru participanți
Multe dintre reacțiile din mediul online contra acestui eveniment au venit și după ce au apărut informații despre câteva amănunte oferite de organizatori celor ce urmau să vină în România.
Chiar dacă în general vorbesc frumos despre țara noastră, sunt și câteva detalii mai puțin plăcute. Au fost preveniți, de exemplu, asupra situației spitalelor românești, care „nu corespund standardelor europene”.
„În orașele mari, așa cum este desigur în țările mai sărace, se recomandă prudență generală.
Banii pot fi schimbati direct la sosirea la stația de frontieră, în bănci sau case de schimb valutar; în niciun caz nu trebuie să acceptați oferte de la casele de schimb de pe stradă. Cardurile de credit sunt deja acceptate în multe zone.
Când conduceți noaptea, trebuie să aveți în vedere vehiculele neluminate, lente sau parcate, precum și trăsurile trase de cai. Din când în când trebuie să împărțiți drumul cu animale de toate felurile”.
Taxa pentru participare la traseul din România a fost de 3.000 de euro per vehicul, inclusiv șofer și copilot, cu 900 euro pentru fiecare copilot suplimentar.
Foto: superkarpata.com