O echipă de ingineri din Noua Zeelandă a reuşit să creeze o tehnologie neaşteptată, care ar putea schimba esenţial modul în care sunt produse bateriile pentru maşinile electrice şi locurile din care vin materiile prime pentru aceste baterii, anunță piațaauto.md. Aceştia au reuşit să folosească rumeguşul şi resturile de lemn pentru a produce grafitul, un component esenţial din construcţia bateriilor pentru maşinile electrice.
Noua invenție ar reduce dependența de China, pentru că, în acest moment, China e cel mai mare producător de grafit din surse miniere din lume. Acesta se foloseşte nu doar la bateriile litiu-ion, ci şi la alte aplicaţii, precum panourile fotovoltaice şi chiar pilele de combustibil cu hidrogen, LED-uri, semiconductoare şi reactoare nucleare.
Grafitul e în esenţă o formă cristalină a carbonului. el poate fi produs sintetic, de obicei din hidrocarburi la temperaturi înaltă, unde acestea sunt descompuse, iar carbonul extras. E un proces consumator de energie, şi cu cât mai pură se doreşte substanţa finală, cu atât de mai energofag şi de impact pentru mediu în emisii CO2 şi impurităţi auxiliare.
Echipa de ingineri din Noua Zeelandă, parte din startup-ul CarbonScape, a venit cu o metodă ingenioasă de a folosi carbonul stocat în lemn pentru a creat o pulbere de consistenţă similară cu grafitul. Până la urmă, şi lemnul e constituit în mare parte din carbon, cam în raport de 50%, celelalte componente fiind absolut inofensive pentru mediu, precum oxigenul, hidrogenul şi azotul.
Metoda lor de procesare are nevoie de lemn cât mai mărunt, ceea ce înseamnă că ei pot folosi rumeguş sau rămăşiţe de lemn după procesarea acestuia pentru alte produse fabricate. Iar acel rumeguş trece printr-un proces de purificare, pentru a ajunge la o compoziţie finală aproape identică grafitului, în care carbonul e aproape pur.
Inginerii spun că procesul de purificare, pe care l-au patentat la nivel global, elimină cantităţi minime de CO2, însă luând în calcul că drept materie primă serveşte lemnul, care apare în urma captării de către arbori a CO2-ului din atmosferă, întregul ciclu de producţie a biografitului lor e unul care dă cu minus la final în cantitatea de CO2, deci extrage efectiv CO2 din atmosferă. Asta înseamnă că, judecând după cifrele de producţie a bateriilor pentru maşini electrice aşteptate pentru 2030, dacă s-ar folosi tehnologia lor, cantitatea de CO2 din atmosferă ar fi cu 86 milioane de tone mai mică, anual, luând în calcul evitarea emisiilor prin procesul clasic şi captarea celor prin procesul lor. Asta ar însemna o reducere uriaşă a impactului pe care l-ar avea maşinile electrice la etapa fabricării lor şi a bateriilor pentru ele, or, anume la acest capitol este sunt acuzate cel mai des în prezent.
După anunţarea viabilităţii noii tehnologii, inginerii au primit 18 milioane de dolari de la două companii investitoare pentru a implementa primele partide mari de grafit din lemn în producţie, iar o altă companie producătoare de baterii din Suedia e gata să investească în ei sau să le ofere liniile sale de producţie pentru a accelera producţia de grafit pe bază de lemn.
Sursa și detalii: piataauto.md