Au fost noi discuții în comisiile parlamentare, pe marginea OUG 134/2022 privind plafonarea prețului la lemnul de foc. Ordonanța trebuie să treacă și prin Parlament, chiar dacă a fost adoptată de Guvern. Numai că parlamentarii sunt în contact cu electoratul din teritoriu și oamenii li se plâng că nu găsesc lemn sau că e scump. În acest context, nu se pun de acord și tot amână tranșarea problemei. Ceea ce s-a întâmplat și marți.
Mai mult, Liviu Mazilu, președintele Comisiei ape, păduri, pescuit și fond cinegetic a mai ridicat o problemă: de ce nu este și reprezentantul Romsilva la discuții? „Să amânăm discuțiile pentru luni, în prezența reprezentantului Romsilva. Insist să fie prezent, măcar să-l cunoaștem, chiar dacă n-are nimic de spus”.
Ideea pe care a propus-o de la bun început Asociația Forestierilor din România – ASFOR a reapărut. Senatorul USR Aurel Oprinoiu a spus că e nevoie de „un sistem de vouchere și să ajutăm consumatorii vulnerabili. Această ordonanță să fie respinsă și Guvernul să vină cu o ordonanță prin care să ajute consumatorul vulnerabil și consumatorii beneficiari ai pieței de lemn”.
PSD are în pregătire o variantă hibrid: și plafonare, și voucher
Cum plafonarea a fost decisă la nivel politic, în coaliție, tot de acolo trebuie să vină și rezolvarea ei. PSD lucrează acum la o nouă ordonanță care să împace pe toată lumea: să existe și o plafonare „care să împiedice specula” și care să ia în calcul o medie a prețului lemnului pe ultimele 12 luni, dar să existe și vouchere pentru cei cu adevărat vulnerabili, care nu și-au luat lemn de foc pentru această iarnă. Bugetul statului nu dispune acum de bani pentru vouchere, dar există posibilitatea ca ele să fie finanțate din fonduri europene. Iar suma să fie mai mică, nu 150 de lei pe metrul cub, cum se vehicular initial. De asemenea, social-democrații vor să mențină o „plafonare corectă” și la brichete și peleți, întrucât sunt școli și spitale care se încălzesc cu centrale alimentate cu acest tip de combustibil. Deocamdată, această variantă e în lucru. Dar, după cum spun sursele forestmania.ro, social-democrații vor un act normativ care să aibă la bază echitatea și solidaritatea și să țină cont și de faptul că „dintr-un buștean, doar 30% e lemn de foc, restul e valorificat la alt preț”.
Propunerile ASFOR
Încă din perioada în care OUG era în dezbatere publică, ASFOR a transmis premierului și ministrului Mediului documente cu propuneri pe această temă, ba chiar a redactat textele respective.
„Dacă ne aplecăm asupra aprovizinării gospodăriilor cu lemn de foc atunci pot fi identificate următoarele probleme: (1) categorii sociale defavorizate care au nevoie de finanțare și (2) zona de sud a României, unde prețul este influențat de costul transportului. Sudul României este deficitar în păduri, în depozite, inclusiv ale RNP-Romsilva, fapt ce presupune ca gospodăriile de aici să fie aprovizionate cu lemn de operatori economici, care la rândul lor înglobează în costul metrului cub de lemn costul de producție și cel al transportului. Dacă vorbim de o piață a brichetelor și a peleților, aceasta în România este incipientă, în lipsa unui stimul din partea statului, costul ridicat al centralelor a făcut ca investițiile în echipamente moderne cu randament ridicat să fie foarte mic, puține gospodării au achiziționat astfel de echipamente de ardere.
O intervenție asupra producătorilor de peleți/brichete îi va determina să oprească producția (care oricum este influențată negativ de costul investiției, al electricității și al carburanților) și va descuraja noi investiții în astfel de echipamente și implicit o întârziere a tranzitului de la soba pe lemne la instalațiile cu randament ridicat de ardere. Trebuie avut în vedere că în costul final al unui mc cub de lemn sau de produs (brichete/peleți) intră costul electricității, al carburanților și al forței de muncă, toate aceste costuri au crescut exponențial făță de anul trecut și din păcate până la finalizarea conflictului din Ucraina nu putem vorbi de o predictibilitate.
În acest context o plafonare otova la niște valori arbitrare fără nici un fundament va avea un efect invers și se va transpune într-o scumpire a lemnului și o înflorire a pieței negre a lemnului.
În ceea ce privește exportul de lemn de foc, acesta este interzis încă din anul 2020. Cât privește produsele brichete/peleți, operatorii economici din România au relații comerciale cu țări europene, în special Germania, Austria și Italia. O interzicere a relațiilor comerciale cu partenerii din UE nu va crea sau satisface o piață în România, pentru că aceasta nu există, este un timp mult prea scurt pentru ca gospodăriile să treacă de la soba clasică la instalații de încălzire modere pe peleți, chiar brichete.
Totuși, dacă se dorește promovarea unor măsuri în ceea ce privește lemnul de foc și produsele derivate din lemn pentru foc, se poate face printr-o plafonare a adaosului comercial, practicat atât la producător (15% poate fi o referință) cât și pe lanț, la comerciant (5%), coroborat cu alocarea unor vouchere pentru a sprijini populația și a încuraja fiscalizarea segmentului de comerț cu lemn de foc. Inițiativa propusă de Ministerul mediului cu acordarea de vouchere de 150 lei/mc este una bună”, se arată în documentul trimis de ASFOR.
Un alt document transmis de ASFOR Guvernului conține chiar și o variantă de OUG. Ei mai spun ceva logic: e interzis să vinzi în pierdere!
„Totodată, măsura plafonării ridică un mare semn de întrebare: Cum se va înregistra fiscal pierderea de venit înregistrată de operatorul economic între prețul real de producție și prețul plafonat? Va fi considerată pierdere fiscală și se va plăti impozit, evaziune, valorificarea sub preț de producție nu este permisă de legislație (Conform art. 17 din OG nr. 99/2000, este interzisă vânzarea de produse în pierdere. Nerespectarea acestor prevederi se sancționează cu amendă contravențională de la 2.000 lei la 10.000 lei”.