Producătorul auto Volkswagen, împreună cu cercetătorii de la Institutul pentru Cercetarea Lemnului și Institutul „Wilhelm Klauditz WKI” lucrează la dezvoltarea unei spume rigide pe bază de lignină pentru producția de bare de protecție pentru mașini.
Potrivit biookonimie.de, barele de protecție pentru mașini sunt realizate din spumă izocianată pentru a reduce riscul de rănire a pietonilor, bicicliștilor și animalelor în cazul unei coliziuni. Cu toate acestea, izocianați sunt substanțe toxice ale căror emisii pot irita ochii și mucoasele. În cadrul proiectului, cercetătorii doresc să dezvolte spume rigide bio pentru producția de bare de protecție auto.
Echipa se bazează pe lignină – un biopolimer care este larg răspândit în natură și oferă rezistență celulelor vegetale. Sulfonatul de lignină este spumat cu peroxid de hidrogen – o materie primă care, conform cercetătorilor, este relativ ieftină și face inutilă purificarea. Fezabilitatea procesului a fost deja dovedită în programul-pilot.
Proiectul este finanțat de Ministerul Federal al Alimentației și Agriculturii (BMEL) până în 2026, iar echipa vrea să optimizeze și să extindă procesul. Bara de protecție ar trebui să conțină 90% lignină și, de asemenea, să conțină reziduuri din producția de celuloză. În cele din urmă, piesa ar trebui să impresioneze și prin proprietățile sale tehnice. Aceasta înseamnă că „pasta de lemn” nu trebuie doar să înlocuiască polipropilena (EPP) din bara de protecție, ci și să marcheze puncte datorită greutății sale reduse, absorbției mari de energie și rezistenței bune.
Dacă procesul este implementat cu succes, de noul material ar putea să beneficieze nu doar industria auto, ci și să deschidă noi domenii de afaceri pentru producătorii de hârtie și celuloză.
Am mai scris despre lignină AICI și AICI.
Sursa: biooekonomie.de