În februarie 2022, echipa John Deere Forestry anunța că a pus în funcțiune cel mai nou forwarder John Deere 1510G cu cabină rotativă din România. Erau mulțumiți din două motive: primul că au vândut un produs de altfel scump și al doilea că uite se poate și în România să treci la nivelul următor, să ai viziune, să apreciezi costuri și să anticipezi beneficii.
Americanii, prin reprezentanții lor, mai aveau motive să se bucure. Utilajul nu a fost livrat oricum, ci cu accesorii.
Astfel, modelul 1510G a fost dotat în premieră cu macaraua CF7S XI Power ajungând la 143 kNm putere de ridicare și o rază maximă de acțiune de 10 m.
„Acest model a ajuns cu bine la clientul nostru din România și ne bucurăm pe această cale că putem satisface nevoile din domeniul forestier prin furnizarea de utilaje performante.
De asemenea, acest model beneficiază și de graiferul special Grippen 035 cu fierastrău hidraulic X3M, care asigură posibilitatea secționării lemnului cu comandă directă din cabina forwarder-ului”, mai spun producătorii.
L-am căutat și noi pe distribuitor. L-am găsit la Brașov. L-am căutat și pe client. L-am găsit în Prahova. Și, ca totul să fie complet, l-am căutat și pe cel care conduce efectiv utilajul. L-am găsit la Azuga.
O luăm pe rând.
Radu Țițeiu, ELMAS SRL Brașov: „Un utilaj care vine cu avantaje pentru mediu”
Forwarder-ul a fost cumpărat de la SC ELMAS SRL din Brașov, reprezentant John Deere. Contactat de forestmania.ro, Radu Țițeiu spune că ar fi bine ca în industria forestieră din România să avem cât mai multe astfel de echipamente. Nu o spune în ideea de a vinde el cât mai multe, ci pentru că sunt multe avantaje. Primul ar fi legat de mediu. „Prin portarea directă a bușteanului nu se deteriorează solul și cursul de apă. Apoi, o firmă care are un astfel de utilaj își crește productivitatea, eficiența, scade cheltuielile cu salariile și dispare orice stres legat de accidente. Gândiți-vă că acest forwarder înlocuiește cam trei TAF-uri, plus omul cu drujba. El își face singur secționarea. Sigur că e mai scump, dar eu cred că acesta e viitorul. Am văzut că tinerii din firmele de exploatare sunt foarte interesați, au deschidere spre nou”, ne-a spus Radu Țițeiu. Cei care cumpără un astfel de forwarder plătesc pe el, cu accesoriile de care spuneam, 330.000 de euro. Dar firma din Brașov asigură și training gratuit pentru cei care vor lucre cu el. Trainingul se face la Sânpaul,în județul Mureș, acolo unde există condiții de cazare ca-n Occident și unde vin la cursuri inclusiv forestieri din Bulgaria, Slovenia sau Serbia.
Constantin Stoica, Migab Forest: „Am încercat cât am putut de mult să elimin munca fizică”
Constantin Stoica este antreprenorul care a cumpărat acest „monstru”. Firma sa, Migab Forest, se ocupă de ani buni cu exploatarea forestieră și o face ca la carte. Pentru că în afară de grija pentru oameni, are grijă și de producția în sine, iar buștenii lui au cod de bare și sunt introduși într-o aplicație. Absolut fiecare arbore are eticheta lui. A făcut investiții pentru că … investițiile aduc cu ele eficiență și rezultate. Evident că e mulțumit de forwarder.
„Am încercat cât am putut de mult să elimin munca fizică. Am vrut să ușurez munca echipei. Pentru că pe fasonatorii mecanici îi găsești din ce în ce mai greu. Unul dintre oamenii meu este instruit în Elveția. L-am trimis la training și a învățat acolo tehnici de doborâre a arborelui în condiții speciale. După aceea, a venit și i-a învățat și pe ceilalți. Cu toate acestea, e mult mai bine să ai utilaje. Acum, cu forwarder-ul munca s-a ușurat, avem mult mai multă grijă la mediu, la sol, evităm accidente. Sunt multe avantaje”, ne-a explicat Constantin Stoica.
„Indiferent dacă este vorba de rărire, tăiere de regenerare sau tăiere la ras, există un forwarder John Deere din seria G potrivit pentru operațiune”, spun americanii. De altfel, după ei, acest forwarder este pur și simplu „mai mult decât un utilaj”.
„Are motor fiabil, are axe și frâne robuste, confort pentru operator. Stă în papuci în cabină!”, ne-a mai spus Stoica.
Ionuț: „Trebuie să fii atent”
Operatorul de la Migab Forest este Ionuț Colnicianu. Se vede că îi place să manevreze noua „jucărie”. Am mai scris despre Ionuț, când am povestit despre nea Radu, socrul lui. Sunt veniți aici, în exploatarea de la Azuga, în baza contractului pe care îl au de ani de zile cu Migab Forest. Ei de loc sunt din Vintileasca, Vrancea. Dar… stau la pensiune, lucrează, și, o dată la doua trei săptămâni se duc acasă. Nu a vrut să plece din țară, pentru că ține prea mult la familia lui.
Am urcat cu el în cabina „bestiei” americane. Era muzică, era cald și mai ales aveai vizibilitate de parca erai afară, nu într-o mașină.
„Este ușor de condus pentru că este hidramat, doar îl bagi în viteză. Ai luat piciorul de pe accelerație, se oprește. Este Diesel, Euro 6, nu poluează… Într-o zi normală consumul e de 140 de litri. Sunt zile în care cobor chiar și de șase ori cu el încărcat. Sunt parchete mai dificile unde consumul este mai mare”, ne explică el.
În timp ce vorbim, cupa forwarder-ului ridică de pe jos niște crengi ceva mai lungi, pe care le așează frumos într-o parte, lângă drum. Credeam că manevrează doar bușteni… „Eh, de obicei nu se face cu el așa o muncă de migală. Dar… ca să mai ușurăm munca oamenilor”, spune Ionuț. „Ținând cont că nu prea mai găsești oameni la pădure”, adaugă.
„Trebuie să fii atent când manevrezi macaraua, să nu vii cu bușteanul peste geam. Dacă nu-l prind bine, bușteanul pleacă. Nu ne lovește pe noi, că geamurile sunt foarte tari, au 1 centimetru grosime. Dar ideea e că trebuie să fii atent”.
Iată câteva date tehnice despre forwarder:
CONFORT SPORIT PENTRU OPERATOR OFERIT DE CABINA CU AUTONIVELARE
• Control automat al mișcării brațului
• Unghi de rotație: 290 grade
• Înclinare în lateral: 10 grade; înclinare în față și în spate: 6 grade
• Nivel de zgomot mai redus și mai puține vibrații
• Acces facil în cabină
• Cabină fixă, optional
COMANDĂ ÎMBUNĂTĂȚITĂ
• Sistem de comandă Timbermatic™ F-16 sau CommandCenter™ configurabil
• CAN bus robust, cu mai puține conexiuni și diagnosticare îmbunătățită
• Opțiuni PC puternice cu ecran tactil
• Controlere de înaltă capacitate pentru toate funcțiile, cu număr mai redus de siguranțe și relee
• Sisteme de acces de la distanță Remote Display Access, JDLink™ și TimberLink™ disponibile
MOTOR FIABIL, DE PERFORMANȚĂ ÎNALTĂ
• Motorul John Deere EPA Tier 4 Final (FT4)/UE respectă cerințele standardului de emisie Etapa IV Motor diesel PowerTech™ Plus 6068, cu turbocompresor, răcire cu aer de supraalimentare, 6 cilindri, cilindree 6,8 l
• Rezervor: 167 l; rezervor lichid de evacuare diesel (DEF): 13 l.
Bani din PNS pentru sector
După foarte mult timp, sectorul forestier din România e pe cale să beneficieze de sprijin din partea statului. Este vorba de Planul Național Strategic, care finanțează inclusiv utilaje forestiere prietenoase cu mediul. Poate că vom vedea în viitorul apropiat mai multe companii care se bucură de echipamente performante. În februarie, după mai multe runde de consultări inclusiv cu Asocițaia Forestierilor din România, ASFOR, ministrul Mediului anunța: „În urma negocierilor au fost introduse în PNS alocări pentru investiții în tehnologii forestiere. Finanțările vizează achiziția de utilaje forestiere moderne și prietenoase cu mediul, investiții imperios necesare pentru acest domeniu. Noua versiune a PNS – pusă în dezbatere publică – alocă 71 milioane de euro pentru dezvoltarea durabilă a sectorului. Introducerea acestui pilon de finanțare a fost realizată prin buna cooperare între cele două ministere, și armonizarea Planului Național Strategic cu PNRR”, a spus la acea data Tanczos Barna.
[…] „Am făcut școala aici, în Spania, de la 15 la 18 ani. Apoi am vrut să muncesc. Nu mă atrăgea ideea să continui studiile… Preferam să fiu independent, să am banii mei și asta cât mai repede, nu să mă țină părinții. I-am spus lui taică-meu să mă ia la el la firmă, că mi-ar plăcea. M-a dus. Am început cu un instructaj și prima dată am lucrat pe un încărcător. Apoi pe harvester și, în ultimii ani, sunt operator pe un forwarder 1510 G de la John Deere”, povestește Dănuț pentru forestmania.ro. […]