Un program derulat în școlile din Ungaria și dedicat educației pentru pădure în rândul copiilor a schimbat perspectiva acestora față de silvicultură, exploatare forestieră și vânătoare. Câteva dintre rezultatele programului au fost prezentate la Conferința Administratorilor și Proprietarilor de Păduri de Szabó Péter, președintele Departamentului „Școala de pădure” din cadrul Asociației Naționale a Silvicultorilor din Ungaria.
Schimbarea de percepție nu s-a petrecut însă de pe o zi pe alta, ci în ani. Dar a fost o activitatea constantă: nu mai puțin de 618.000 de elevi au trecut prin Școala pădurii din Unagaria în 10 ani.
„În 2010, interesul copiilor pentru silvicultură, vânătoare și tot ce înseamnă pădure era la nivel minim, practic nu exista. În 2020, deja crescuse la 30%. Este o muncă de durată. Copiii din orașe trebuie să știe ce facem noi, trebuie să li se explice. Dar nu oricum. Chiar și adulții trebuie să știe, nu doar copiii, iar informațiile trebuie să fie simple, informații de bază, nu detalii. Oamenii, de exemplu, nu știu că coarnele cerbului cad și cresc din nou. Eu aveam impresia că toată lumea știe asta, dar nu e așa. Ori, dacă oamenii nu au cunoștință despre ceea ce facem, noi trebuie să le explicăm. Pentru că oamenii văd doar cum circulă camioanele cu lemn…. Este nevoie de o conștientizare a muncii noastre. Chiar dacă costă, e ceva ce trebuie făcut.
Copiii trebuie să aibă parte de învățare experimentală. Să atingă, să simtă. Cele mai multe informații le putem transmite copiilor prin așa-numita învățare bazată pe revelație. Pentru că numai așa poți capta atenția copiilor.
Noi, ca și comunități, trăim din pădure, din eco-turism. Este nevoie de conștientizare a acestor lucruri.
Am avut nevoie de foarte mult timp să schimbăm percepția copiilor.
Și nu doar copiii de școală trebuie scoși în pădure, ci și cei mici, de grădiniță. Anul trecut am scos 10.000 de copii de grădiniță în natură, în pădure, le-am explicat simplu și creativ ce facem noi. Poate 1.000 dintre ei nu vor mai vedea pădurarul ca pe un tăietor de lemne. Și e un câștig”, a explicat Szabó Péter în prezentarea sa.
Departamentul „Școala de pădure” a fost creat în 1996, timp în care a organizat tabere, conferințe, dezbateri, expoziții, a publicat cărți, studii și articole și a dus foarte mulți elevi și profesori în mijlocul pădurilor.
„Este important ca cei mici să dezvolte o viziune complexă asupra lumii. Ei ar trebui să cunoască diversitatea naturii, să simtă conexiunile și complexitatea sistemelor ecologice naturale.
Îi facem conștiență că omul nu poate fi independent de mediul său, că nu este atotputernic și că face parte din natură. Copiii trebuie să vadă însă și efectele managementului, să vadă că există o modalitate de a gestiona resursele naturale.
Ce îi învățăm pe copii? Faptul că omul a folosit resursele pădurii din cele mai vechi timpuri. Astăzi, pădurea joacă încă un rol decisiv în menținerea existenței umane: oferă lemn, dar și oxigen, ciuperci, plante medicinale, pomi de Crăciun etc, sechestrează dioxidul de carbon și ajută sănătatea umană prin turism, sporturi de iarnă și de vară etc.
În pădure, copiii sunt expuși constant la stimuli din toate direcțiile spațiului (văz, auz, miros, atingere). La fiecare inspirație, intră în contact cu pădurea, care este un depozit inepuizabil pentru aplicarea metodelor de educație pentru mediu și dobândirea de experiențe”, spun cei de la Departament.
Sursa: oee.hu