Cel mai lung pod rutier din grinzi lamelare din lemn va fi montat, în maximum o lună, peste râul Someș. Construcția e realizată de compania Silvania Internațional din Lunca Ilvei (Bistrița-Năsăud) și e un proiect al Primăriei Sângeorz-Băi, finanțat din fonduri europene. Podul va uni două piste de biciclete și va susține traficul rutier pentru riverani sau utilitare.
„Este singurul pod din țară în formă de S realizat din grinzi lamelare – GL 24 H – din molid românesc, de aici de la noi din pădure”, a declarat pentru forestmania.ro inginerul Lucian Tomi de la Silvania.
„Acum suntem în faza de premontaj în fabrică. Va fi gata în 3 – 4 săptămâni. Am folosit 240 de metri cubi de lemn. Lățimea totală este de 4,2 mtri, iar lungimea de 54 de metri. Poate suporta o greutate de 3,5 tone”, ne-a mai spus ing. Tomi.
Primarul din Sângeorz-Băi: Avem o tradiție a zonei
Cătălin Bota, primarul din Sângeorz-Băi, a avut de ales între o construcție de beton și una din lemn. A ales lemnul. „Avem mai multe proiecte pe structură din lemn. Rațiunea a fost să utilizăm resursa noastră locală. Noi aici în zonă avem păduri. Vecinii au piatră, de exemplu. Și e bine să folosească fiecare ce are. Pe de altă parte, frumusețea lemnului nu poate fi nici contestată, nici înlocuită. Și, nu în ultimul rând, avem o tradiție a podurilor din lemn, suntem renumiți pentru asta.
Podul acesta este, practic, un proiect velo, face parte dintr-un ansamblu mai complex pentru piste de biciclete, el va uni două piste amenajate pe fiecare mal al Someșului. Inițial proiectul era din beton, dar am ales lemnul din motivele pe care vi le-am spus. La o astfel de lucrare trebuie să te gândești și la alte aspecte, nu doar la bani. Te gândești la resursa locală, la tradiție, la aspect. Și lemnul a câștigat”, a declarat pentru forestmania.ro primarul din Sângeorz-Băi.
Podul va fi acoperit cu o membrană specială, lemnul e tratat, iar piesele metalice (de prindere) sunt confecționate tot în fabrica din Lunca Ilvei. Cei de la Silvania asigură o garanție „pe viață”.
Emilian Ruști, șeful de echipă de la Silvania, spune că podul va avea și o hidroizolație pe interior, pentru a fi ferit de infiltrația apei.
Proiectul a fost realizat pe un soft Cadwork creat special pentru structuri din lemn.
„Podul poate susține și camioane de 20 – 40 de tone. Am convingerea că astfel de proiecte vor fi tot mai des întâlnite în România. De ce? Pentru că România are lemn, are industrie forestieră, are oameni buni și pricepuți. Noi suntem gata mereu de lucru, de noi provocări, proiecte să fie!”, mai spune inginerul de la Silvania.